porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Tételek- ÚJ!
Tételek- ÚJ! : 08. A Dalton terv, a Winnetka terv és a Jena terv

08. A Dalton terv, a Winnetka terv és a Jena terv

  2005.03.24. 23:59

Németh András: A reformpedagógia múltja és jelene c. könyvből

Dalton terv (Helen Parkhurst – 1887-1957) Az 1920-ban Daltonban alapított koedukált kísérleti iskolában Egyesült Államok szerte népszerű reformpedagógiai alapelvek – szabadság, egyéniség, közösségi szellem – szolgáltak a nevelés alapjául. Parkhurst Montessori szellemében megszüntette a hagyományos zárt osztályszerkezetet, mivel úgy vélte, hogy a frontális osztálymunka nincs tekintettel a tanulók egyéni sajátosságaira, eltérő képességeire, értelmi képességük eltérő ütemére. Ezzel egy csapásra megszűnt a hagyományos osztálytagolódással természetszerűen együtt járó hátrány, a bukás is. Az osztálytermeket szakkabinetekké alakította át, külön a földrajz, a történelem, a természettudományok, a matematika számára, és ellátta azokat minden szükséges eszközzel: szakkönyvekkel, képekkel, térképekkel, modellekkel, kísérleti és egyéb eszközökkel. Az oktatás az egyéni fejlődési ütemnek és a tanulók érdeklődésének megfelelően történt. Az egyes tárgyakból mindenki egy feladatlapot kapott, amin az elvégzendő feladat és az elsajátítás várható időtartama szerepelt. A növendékek megállapodást kötöttek a nevelővel, amelyben vállalták a kijelölt munka elvégzését. A feladatlap alapján a szaktantermekben, az ott található segédeszközöket igénybe véve önállóan dolgoztak, szükség esetén kérhették a jelenlévő szaktanár segítségét. A vállalt feladat teljesítése után vizsgára jelentkezhettek, annak sikere esetén újabb feladatok elvégzését vállalhatták. Mindenki saját fejlődési ütemének megfelelően haladt, teljesítményét tanulmányi táblázata alapján bármikor ellenőrizhette. Az öntevékeny egyéni munkára alapozott délelőtti tevékenységet délutáni csoportos foglalkozások, például testgyakorlás, zene, rajz, barkácsolás egészítették ki. A Dalton tervhez sokban hasonló elveken nyugszik Carleton W. Washburne (1889-1968) reformkoncepciója. A Winnetka terv a tantervi anyagot két alapvető egységre osztotta: 1.Az általános, illetve a továbbtanuláshoz szükséges ismeretek, 2.Alkotó- és csoportmunkák. Az első csoportba tartozó tantárgyak: az írás, az olvasás, a számolás, az alapvető földrajzi, történelmi, ipari, gazdasági, stb. ismeretek osztályonként elérendő tudásszintjét meghatározták, majd azt munkafüzetekben követhető feladategységekre bontották, aminek alapján a tananyagot mindenki saját fejlődési ütemének megfelelő gyorsasággal önállóan vagy csoportosan sajátította el. Az eredményeket tesztek segítségével ellenőrizték. Az egyes tantárgyakkal kapcsolatos alapkövetelmények egy osztályon belül mindenkivel szemben azonosak voltak, de a feladatok elsajátításának üteme a tanulók egyéni sajátosságaitól függően különbözött. Az alkotó- és a csoportmunka esetében az időtartam volt az állandó tényező. Az egyes tevékenységformák kiválasztása a gyermekek érdeklődésén alapult. Ebbe a körbe tartoztak a viták, megbeszélések, az iskolai önkormányzati tevékenység, színjátszás, iskolai újság szerkesztése, kézimunka, zene, rajz, testnevelés stb. A Dalton tervhez hasonlóan megszűnt a tanár hagyományos irányító, központi szerepe; az egyéni és közösségi munka szervezője, a tevékenykedő gyermekek tanácsadója, segítője lett. Peter Petersen (Jéna terv) iskolakoncepciójának legszembetűnőbb jellegzetessége, hogy megszüntette a hagyományos iskola alapvető szervezeti formáját, az azonos életkorú gyermekeket foglalkoztató évfolyamosztályt. Az osztályrendszer csődjét – abban látta, hogy benne a tanulók egy jelentős része megbukik, lemorzsolódik, így tanulmányait nem tudja befejezni. Tíz évfolyamos kísérleti iskoláját osztályok helyett négy alapcsoportra osztotta, amelyekbe több évfolyamot, kb. 30-40 gyermeket gyűjtött össze. A koedukált alapcsoportokat az alábbi formában állította össze: Alsósok csoportja: az 1-3. iskolai év tanulói (7-9 évesek) Középső csoport: a 4-6. iskolai év tanulói (10-12 évesek) Felsősök csoportja: a 6-8. iskolai év tanulói (12-14 évesek) Ifjúsági csoport: a 8-10- iskolai év tanulói (14-16 évesek) A csoportba tartozás és az átlépés nem csupán a tanulmányi teljesítmények, az értelmi képességek fejlettsége, hanem a tanulók általános érettsége (testi fejlettség, magatartás- és viselkedéskultúra, erkölcsi tulajdonságok stb.) alapján történt. Az alapcsoportban eltöltött huzamosabb idő (legtöbbször 3 év) nem eredményezte a gyengébb képességűek izolációját, a csoport peremére sodródást, mint az évfolyamosztályban, mivel a gyermekek tanulótársaik nagy részével továbbra is azonos közösségben maradtak. A gyengébb teljesítményt nyújtóknak nem kellett mindent újra kezdeniük, egyéni felkészültségüket ott folytathatták, ahol hiányosságaik adódtak. Az új csoportstruktúra megkövetelte a hagyományos heti órarend módosítását. A régi típusú órarendet ezért Petersen olyan heti munkatervvé alakította át, amely szervesen kapcsolódott a gyermek életkorához, napi és heti munkaritmusához. A tulajdonképpeni tanulmányi munka kisebb csoportokban történt. Ennek leggyakoribb formája a spontán módon szerveződő kiscsoportokban végzett tevékenység volt, melyek kötetlen munkája lehetővé tette, hogy a gyermek – egyedül vagy néhány társával együttműködve – tartósan és elmélyülten foglalkozhasson egy őt érdeklő témával. Tevékenysége során ismereteit szakkönyvek olvasásával bővített, munkájához képeket, térképeket és egyéb segédeszközöket is felhasználhatott, vázlatokat, rajzokat készített, problémáit megbeszélhette társaival, sőt szükség esetén a tanárhoz fordulhatott segítségért. A kiscsoportok önállóan munkálkodó társulások voltak, de folyamatos kapcsolatban álltak a többi munkacsoporttal is.

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG