porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Pszichológia szigorlat
Pszichológia szigorlat : 20. A humanisztikus pszichológia felfogása a nevelésről.

20. A humanisztikus pszichológia felfogása a nevelésről.

  2005.01.15. 16:27

Gordon: Tanári Hatékonysági Tréning. A problémákkal küzdő diákok segítésének konstruktív módszerei. Az eredményes kommunikáció gátjai. A hatékony tanár-diák kommunikáció. A játszmák fogalma, gyermekjátszmák leépítése.

A humanisztikus pszichológia felfogása a nevelésről. Gordon: Tanári Hatékonysági Tréning. Az 1960-as években erőteljes pszichológiai nézet, jeles képviselőik: Maslow, Rogers, Frankl. Az egészséges lelki fejlődés, az ember alkotó erői, az önmegvalósítás, az emberi teljesség áll érdeklődésük középpontjában. Humanista emberkép: az embert tekintik a dolgok mércéjének Minden ember magában hordozza a lelki egészséget, az önfejlődés igényét, belső energiái hajtják, hogy szükségleteit ( biztonság, törődés, szeretet ) kielégítse. A szabad önkifejezést, személyes fejlődést kívánja elősegíteni, a társadalmat is szeretné jobbá tenni tudatos és aktív szerepvállalással. Humanisztikus terápiák: Rogers szerint: interjús ( kliensközpontú terápia ) logoterápia és lélekelemzés pszichodráma ( Moren ) alaklélektani terápia Gestals-Perls ) tarnzakciós analízis ( E. Berne) integrációs terápia bioenergetikai terápiák Rogers-i terápia 3 f? fogalma: 1.őszinteség 2.elfogadás 3.hitelesség Az ember születésétől részese egy pozitív növekedési folyamatnak. A humanisztikus pszichológia felfogása a nevelésről A humanisztikus pszichológia legfőbb halála a kugruens kommunikáció; ami azt jelenti, hogy ne bújjunk álarc mögé, hanem spontán nyíltsággal, felszabadultan legyünk képesek önmagunkat adni. A kongruens kommunikáció a metakommunikáció és a verbális kommunikáció összhangját jelenti. A tanár nem lehet egyszerre mesterkélt és hatékony. A tanár feladata: motiválni a tanulást önállóságra ösztönözni az önbecsülést támogatni, az önbizalmat növelni csillapítani az izgalmakat gyengíteni a frusztráció a konfliktusokat feloldani Kerülni kell a megszégyenítést és a gúnyolódást. Th. Gordon: Tanári, szülői hatékonysági tréning ( TET, PET ) Az eredményes kommunikációs készségekkel foglalkozik. Tanító-tanuló kapcsolatában a minőség a döntő. Milyen a jó tanár-diák kapcsolat? Nyíltság, őszinteség, törődés, egymástól való kölcsönös függés jellemzi e kapcsolatot. A jó kapcsolat feltétele, hogy tisztázni tudják, hogy kié a probléma? A kommunikációs gátak, ún. közléssorompók helyett ( parancsolás, fegyelmezés, kioktatás ) az elfogadás nyelvén kell kommunikálni. A 12 féle kommunikációs gát: Öt jellegzetes elutasítást kifejező válasz: 1.Parancsolás, utasítás, irányítás 2.Figyelmeztetés, fenyegetés 3.Prédikálás, megleckéztetés 4.Tanítás, kioktatás, logikus érvelés 5.Tanácsok, javaslatok vagy megoldások ajánlása Bírálatot, értékelést, rendreutasítást tartalmazó válaszok: 6.Bírálat, kritizálás, hibáztatás 7.Szidás, megbélyegzés, címkézés 8.Értelmezés, megállapítás, elemzés Két másfajta, a jobb közérzet elérésére, vagy a probléma letagadására ösztönző válasz: 9.Dicséret, egyetértés, pozitív értékelés 10.Bíztatás, rokonszenv, vigasztalás, támogatás A leggyakoribb gát a kérdezgetés, hogy még több információval rendelkezzenek a problémáról: 11.Kérdezgetés, vallatás, kikérdezés, keresztkérdések A diákot a gondolatmenetéből kizökkentő témaváltoztatások: 12.Visszavonulás, kizökkentés, gúnyolódás, humorizálás. A kommunikációs gátak hátránya, hogy a gyerekekben azt az érzést keltik, hogy a felnőttet nem érdekli mondanivalójuk, le akarja őt rázni, problémáját elbagatellizálja. Konstruktív módszerek: passzív hallgatás: arra bátorítja a diákot, hogy egyre több problémát osszon meg a pedagógussal hatásos megerősítő reagálások: megfelelően alkalmazva a mosoly, a bólintás, és egyéb nonverbális jelek jelzések azt éreztetik a diákkal, hogy figyelünk rá, érdekel a mondandója aktív hallgatás : megkönnyíti a mélyben rejlő, tényleges problémák feltárását. Beindítja a problémamegoldó folyamatot, de meghagyja a diáknak a megoldás felelősségét. Ráhangolja a diákot, hogy hallgasson a tanárára. Több kölcsönös megértést, és törődést alakít ki a tanár és a diák között. Kockázatos, ha gépiesnek, manipulatívnak, hamisnak tűnik, valódi empátia, bizalom és elfogadás nélkül. te közlés helyett én közlések : az egész figyelem a gyerekre irányul, azt sugallja, hogy a tanár felelősséget vállal saját belső állapotáért és nyíltságáért, azzal, hogy ezt a saját magáról szóló értékelést megosztja a tanítványaival. Másrészt , az én-közlések meghagyják a viselkedésért érzett felelősséget. Nem járnak negatív hatással, lehetővé teszik a diáknak, hogy figyelmes és segítőkész legyen nem pedig sértődött és haragos. Az én-közlések részei: - nem ítélkező leírás - kézzel fogható hatás Konfliktusok megoldásának módszerei: I. A győzelem és vereség kétféle szemlélete: - tanár győz és a diák veszít - diák győz és a tanár veszít Mindkét módszer a hatalmon alapszik, mindkét fél harcnak tekinti a konfliktust amit meg kell nyerni. A tanárnak csak addig van hatalma az osztály felett amíg a tanulóknak kívánságaik, szükségleteik vannak. Ahogy a diákok egyre nagyobbak lesznek kívánságaik egyre kevésbé függnek szükségleteik a tanároktól, így azok elvesztik a jutalmazásból, büntetésből eredő hatalmukat. Alig marad hatásos jutalmazó, büntető eszköz ( középiskola ) II. A diákok megküzdési mechanizmusai: Lázadás, dac, ellenállás, megtorlás, hazudozás, árulkodás, mások hibáztatása, pletykálkodás, csalás, puskázás, győzni akarás, veszítés gyűlölete, klikkek kialakítása, meghunyászkodás, hízelgés, konformitás, visszahúzódás, kimaradás, regresszió. III. Konfliktusmegoldás vereségmentes módszere: A konfliktus szereplői egyesült erővel kutatják, mindkettőjük számára elfogadható megoldást, olyat, amely egyikük vereségét sem jelenti. Ez egy 6 lépéses folyamat: 1. probléma meghatározása 2. lehetséges megoldások keresése 3. talált megoldások értékelése 4. a legjobb megoldás kiválasztása 5. döntés végrehajtása 6. a megoldás sikerességének utólagos értékelése Környezetmódosító hatások: - az osztályterem megváltoztatása a környezeti ingerek tompítása vagy gazdagítása törődjünk többet a megfelelő tanulási stratégia kialakításával is A pedagógusok tanulják meg és gyakorolják a segítő beszélgetést, empatikus odafordulást. A T.E.T. és a P.E.T. alapelvei azonosak, a tanár behelyettesíthető a szülővel. Ezek a módszerek az élet minden területén használhatóak. A problémákkal küzdő diákok segítésének konstruktív módszerei. Az eredményes kommunikáció gátjai A hatékony tanár-diák kommunikáció. A tanulók iskolai teljesítményét döntő mértékben meghatározza a pedagógus előrelátása a tanulók iskolai előre meneteléről. A tanári elvárások közvetítője a szociális énkép. A tanári elvárások és a gyermeki énkép alakulása szoros kapcsolatban van. Az előítéletektől, beskatulyázástól mentes pozitív elvárás, a bizalomtéli légkör ösztönzi a tanulói teljesítményt. Fektessünk nagyobb hangsúlyt diákjaink megismerésére, kerüljük az elhamarkodott ítéleteket. Rogers szerint fontos: őszinteség ( akceptancia ) elfogadás, melegség, nem ítélkező megértés hitelesség, kompetencia; önmaga legyen a saját érzelmeit nyilvánítsa ki Jó ha a tanár nyílt, őszinte, törődik a diákjaival, valamilyen szinten pedig kölcsönös függés jellemzi a kapcsolatot. Mindig tisztázzák, hogy kié a probléma. A kommunikációs gátak, ún. közléssorompók helyett ( parancsolás, fegyelmezés, kioktatás ) az elfogadás nyelvén kell kommunikálni. A pedagógus legyen empatikus. A játszmák fogalma, gyermekjátszmák leépítése

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Új mese a Mesetárban! Ha tudni akarod, mit keres egy tündér a kútban, gyere és nézz be hozzánk!    *****    Az utóbbi idõkben komolyan foglalkoztat a retro játékok árainak robbanása. Errõl írtam egy hosszabb cikket.    *****    Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG