Kutatási terv
2005.04.17. 10:23
VÁZLATTERV
I.Bevezetés, a téma indoklása
II.A képesség, és a képességfejlesztés pedagógiai és pszichológiai alapjai
II / 1. Az óvodáskorra jellemző képességek
II / 2. Matematikai képességek az óvodáskorban
III.Az óvodai matematikai nevelés fogalma, feladata, kapcsolatrendszere
IV. Az óvodai matematikai nevelés folyamata
IV / 1. Képességfejlesztés
IV / 2. Módszerek, eszközök
V.Befejezés, összegzés
VI. Felhasznált irodalom
KUTATÁSI TERV
1.A kutatás központjának megnevezése, címe:
Apor Vilmos Katolikus Főiskola
2600 Vác, Konstantin tér 1-5.
Neveléstudományi tanszék
2.A kutató “team”összetétele, vezetője:
Villányi Györgyné óraadó tanár
Holányi Orsolya főiskolai hallgató
3.A kutatás címe, témájának meghatározása:
A képességfejlesztés lehetőségei az óvodában. A matematikai képességek fejlesztésének módszere az újpesti óvodákban
Az embernevelés egyik legfontosabb részterülete a különböző képességek fejlesztése. A képességek csak akkor fejlődnek, ha azokat adekvát módon gyakorolhatjuk.
Az Óvodai nevelés országos alapprogramja 1999. szeptember 1. óta törvényerejű rendeletben határozza meg a magyar óvodák nevelési alapelveit, tevékenységi formáit és más fontos működési kereteit. A törvény nagyon gyermekközpontú, szellemiségében előremutató, rugalmasan kezelhető, nagyfokú önállóságot biztosít az óvodák számára. Ha keressük, hogy vajon mit ír a matematikai nevelésről, akkor sehol sem találunk ilyen megnevezést. Önálló tevékenységi formaként nem szerepel a matematika. Többen aggódva fogadták ezt a tényt, mert az óvónők jó indulást szeretnének biztosítani az iskolába menő gyerekeiknek, és ebben a matematikai nevelés szerepét fontosnak tartják. Ez így is van. A törvény is biztosítja ezt, de sokkal gyermekközpontúbb szemlélettel, mint ahogy ezt eddig csinálták az óvónők. Ugyanis megtalálható a matematikai nevelés, de a környezeti neveléssel összefonódva “A külső világ tevékeny megismerése” címszó alatt. Az országos alapprogram tehát azt fejezi ki, hogy nem önmagában fontos a matematika tudománya, hanem a VILÁG részeként. És nem passzívan befogadva, hanem cselekvően érzékelve – észlelve – megfigyelve – emlékezve – elképzelve – gondolkodva – alkotóan tevékenykedve. A matematikai nevelés sajátossága, hogy egy nagyon absztrakt fogalomrendszerre épülő tudományt kíván nagyon kicsi kortól kezdve megalapozni. Ez csak úgy lehetséges, hogy figyelembe vesszük a gyermekek életkori sajátosságait, és nagyon konkrét, motoros-percepciós szinten lehetőséget biztosítunk a tapasztalatszerzésre.
A kutatás jellege:
Pedagógiai jellegű
5.A kutatás bázishelyei:
Házikönyvtáram
6.A kutatás céljának és feladatainak meghatározása:
Dolgozatom, kutatásom célja, hogy felderítsem melyek azok a módszerek, melyeket az óvónők a matematikai képességek fejlesztésére használnak.
A célom eléréséhez előszöris tisztáznom kell a témához kapcsolódó fogalmakat, tájékozódnom kell a szakirodalomban illetve kutatnom kell az óvónők módszereit kérdőívekkel, interjúkkal és megfigyeléssel.
7.A kutatás során felhasználható hipotézisek meghatározása:
Az óvodában nem képességet fejlesztenek, hanem ismeretátadás folyik, és ennek a módszereit használják.
Mesterséges szituációkat hoznak létre és ezáltal nem az életre nevelnek.
Az iskola elvárásainak akarnak megfelelni.
8.A kutatás tudományos kritériumai
Érvényesség
Megbízhatóság
9.A kutatás metodikák kiválasztása, megjelölése
feltáró
10.A kutatás időtartama, időbeosztása, ütemterve
2004. november témaválasztás
2004. november – 2005. szeptember szakirodalom gyűjtés
2005. április vázlatkészítés
2005. június-augusztus tájékozódás a szakirodalomban
2005. szeptember kérdőívek készítése
2005. szeptember – december kutatás
2006. január – február a szakdolgozat elkészítése
2006. március a szakdolgozat leadása
A kutatás előkészítésének és lebonyolításának módja, a szükséges személyi, tárgyi feltétele ütemezése
Engedélyek kérése a kutatás végrehajtásához
Időpontegyeztetés az óvodákkal ill. óvónőkkel
Költségvetés ütemezése: útiköltség, íróeszközök, irodaszerek, papírok (számlák gyűjtése)
11. Adatok feldolgozására, rendszerezésére vonatkozó elképzelések
Kvantitatív
12. Egyéb megjegyzések
13. Melléklet
Kutatási terv
Kérdőívek
14. A kutatási témához kapcsolódó fontosabb felhasznált irodalom (bibliográfia)
I.Általános művek:
1. Pedagógiai Kislexikon .- Debrecen: Tóth Könyvkereskedés, 1996
II.Konkrét művek:
2.ATKINSON, Richard C.: Pszichológia .- 2. [jav.] kiadás .- Budapest: Osiris Kiadó, 2003. - 660p. - In: p. 45 - 86.
3.BAKONYI Pálné: Az óvodai nevelés programja .- 6. kiadás .- Budapest: Tankönyvkiadó, 1982. - 291p. In: p. 213 – 226.
4.COLE, Michael: Fejlődéslélektan .- 2. [átd.] kiadás .- Budapest: Osiris Kiadó, 2003. - 805p. - In: p. 359 – 366.
5.FALUS Iván: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához .- Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., 2003. - 550p. - In: p. 255 – 296.
6.HEGYI Ildikó dr.: Fejlődési lépcsőfokok óvodáskorban .- Budapest: OKKER Kiadó .- 85p. - In: p. 52 – 53.
7.HORVÁTH Judit: Amit az óvónőnek észre kell venni. Tájékozódó vizsgálat a nagycsoportos óvodások képesség- és készségszintjéről .- Budapest: SZORT Bt., 2003. - 144p.
8.KOLOZSVÁRY Judit: Ilyenek vagyunk. Pszichológiai szöveggyűjtemény .- Budapest: OKKER Kiadó .- 275p .- In: p. 239 – 246. (Differenciáló pedagógia sorozat)
9.KÓSÁNÉ ORMAI Vera: A mi óvodánk. Neveléspszichológiai módszerek az óvodában .- Budapest: OKKER Kiadó, 2001. - 274p. In: p. 53 – 55.
10.KÖRMÖCI Katalin: Matematika játékosan 5-7 éveseknek .- 1. kiadás .- Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., 2004. - 48p.
11.NAGY József: XXI. század és nevelés .- Budapest: Osiris Kiadó, 2002. - 351p. - In: p. 107 – 126.
12.MÉREI Ferenc: Gyermeklélektan .- 7. kiadás .- Budapest: Gondolat Kiadó, 1993. - 309p. - In: p. 194 – 208.
13.PAPP János dr.: Képességfejlesztés – képességmérés az óvodában .- Debrecen: Didakt, 2005. - 283p.
14.PERLAI Rezsőné: A matematikai nevelés módszertana .- Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. - 206p.
15.PERLAI Rezsőné: Matematikai játékok óvodáskorban .- Budapest: OKKER Kiadó, 1999. - 159p
16.PORKOLÁBNÉ DR. BALOGH Katalin: Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában .- Budapest: TREFORT Kiadó, 2004. - 432p. - In: p. 246 – 301.
17.RANSCHBURG Jenő dr.: A világ megismerése óvodáskorban .- Budapest: OKKER Kiadó, 2002. - 136p. - In: p. 49 – 62.
18.SZIVÁK Judit dr.: Minőség az óvodában .- Budapest: OKKER Kiadó, 2001. - 271p. - In: p. 192 – 194.
19.ZSÁMBOKI Károlyné: Az óvodai élet építőkockái .- 2. [átd.] kiadás .- Sopron: ReproLAN Kft., 2003. - 131p.
20.ZSÁMBOKI Károlyné: Bence világot tanul. Óvodások matematikája .- Sopron: ReproLAN Kft., 2001. - 146p.
21.ZSÁMBOKI Károlyné: Matematika kézzel, fejjel, szívvel .- Budapest: OKKER Kiadó .-96p.
Repertórium:
22.DÉKÁNY Judit: A számolási zavar jelei az óvodában és az iskolában.
In: Fejlesztő Pedagógia. 9. évf. 1999. 4-5. sz. pp. 26 – 30.
23.ISTVÁNFI Klára: A fejlesztő munka tapasztalatai.
In: Fejlesztő Pedagógia. 12. évf. 2001. 1. sz. pp. 26 – 28.
24.JÁGER Zsuzsanna: Az én matematikám. Matematikafoglalkozás másképp.
In: Óvónők kincsestára. 2004. február. C 8.5
|