Testnevelési játékok
2005.04.20. 09:17
1. Autós játék I., II., III. (futójáték)
Felállás csoportban, a játéktéren meghúzott vonal mögött - a helytől függően - kb. 6, esetleg 10 méter hosszú, másfél méter széles területen. Az óvónő felszólítására és egy zöld tárcsa (zászló) fellendítésére a gépkocsik indulhatnak a garázsból (futkározás), majd újabb felszólításra és a tárcsa leengedésére "hazatérés"; a gyerekek álljanak vissza a garázsba. Az a legügyesebb, aki elsőnek vette észre a jelt és engedelmeskedett a felszólításnak. Változatok - tanácsok - Futás közben a kormánykerék forgatásának utánzása és jelre befutás két különböző garázsba. - Az óvónő megszabja, hogy a garázsból csak két szék által jelölt kapun keresztül jöhetnek ki a gyerekek, tülekedés és összeütközés tilos. - Mielőtt az óvónő a garázsba visszarendelné őket, a futkározás közben adjon jelt a fékezésre, megállásra vagy a motorok megjavítására. - Megengedheti a berregést vagy tülkölést. Megszabhatja, hogy a városban a hangjelzés tilos! Élhet azzal a hasonlattal is, hogy a jó autó motorja csendes. - A játéktér két sarkában elhelyezett félkör mögé osztjuk el a gyerekeket. A létszám egyenlősége nem követelmény. A gyerekeknek meg kell jegyezniük, melyik garázsba állnak. Az egyik csoport piros (tűzoltóautók), a másik zöld (postásautók) lehet, esetleg fehér (mentőautók). Az óvónő tartson a kezében egy piros, egy zöld vagy egy fehér zászlót, esetleg kockát. Amikor a piros zászlót emeli fel, a piros garázsban lévők indítják be a motort és addig futkároznak a játékterületen szabad kanyarodással és kormányzással, míg az óvónő a zászló leengedésével jelt nem ad a hazatérésre. Ekkor minden autónak azonnal be kell futnia a garázsba. Az óvónő törekedjen hol a piros, hol a zöld (fehér) zászló felemelésére és leengedésére, de egyszerre is felemelheti mindkét zászlót (mindkét csoport egy időben futhat), és különböző időben rendelheti vissza az autókat, ezzel is élénkítve a játék tempóját. - A garázsból kifutni és visszatérni csak kapun keresztül szabad. Zajtalan futásra törekedjenek a gyerekek, mert az autók gumikerekeken futnak. - A kijelölt játékterületet elhagyni nem szabad. - Szabálytalanság esetén egy alkalommal a szabálysértő maradjon az óvónő mellett. - Az autók párokban is futkározhatnak - mint "pótkocsis teherautók".
2.Tyúkanyó és a kiscsibék I., II. (futójáték)
Felállás szétszórt alakzatban. Az óvónő a játékterület egyik sarkába egy kb. 2 m átmérőjű kört rajzoljon. A gyerekek futkározzanak mindenfelé, de mikor az óvónő beáll a körbe, szaladjanak be hozzá, mint a kotlóshoz a kiscsibék. Amikor az óvónő a körből kijön és "hess, hess, hess" szavakkal kitereli a gyerekeket a körből, a játék elölről ismétlődik. Az az ügyes, aki elsőnek áll be a körbe és ki onnan. Változatok - tanácsok - Az óvónő futkározás közben feladatokat is adhat, pl. hogy mit kell a játék közben megkerülni, pl. fát, bokrot, stb. - Lovacskák szerepében úgy, hogy a gyerekeknek térdemeléssel kell futniuk és jelre beállniuk az istállóba. - Fogó szereppel is játszható. - A futkározás akadályok kerülésével nehezíthető (pl. ott van egy pad). - Az óvónő a "kiscsirkéket" "kot-kot-kot" szavakkal is hívhatja, s akkor be kell futniuk a tyúkanyóhoz.
3.Tűz, víz, repülő III. (futójáték)
Felállás szétszórt alakzatban. Az óvónő érthetően adja a jelzést: "Tűz!" vagy "Víz!", továbbá "Repülő!". A jelzés elhangzása után a gyerekeknek azonnal a játék ismertetésekor megbeszélt testhelyzetet kell felvenniük, illetve megfelelő mozgást kell végrehajtaniuk. A végrehajtást az óvónő kezdetben segítse úgy, hogy a "tűz"-nél például hozzáteszi: "meneküljetek a kijelölt sarokba!". "Víz" jelzésre igyekezzenek felállni a homokozó szélére, padokra, mászókákra, kisszékekre stb. "Repülő" jelzésnél futkározzanak oldalsó középtartásba emelt karral. Az óvónő olyan időközben adja a jelzéseket, hogy állandó gyors ritmusú mozgásra késztesse a gyerekeket.
4.Fecskék I., II., III. (futójáték)
Felállás vonal mellett, egy sorban egymás mellett. Jelre a gyerekek szerteszét szaladnak, újabb jelre beállnak a vonal mellé, tetszés szerinti sorrendben. Jól játszik, aki tolakodás nélkül áll be a vonalhoz, mint a gyülekező fecskék a telefondrótra. Változatok - tanácsok - A vonal helyett a gyülekezéshelyek lehetnek padok, székek stb. is. - A helykeresést meghatározott sorrendben kívánjuk meg, pl. mindig ugyanaz a 6-8 gyerek kerüljön ugyanarra a padra. - A sorakozás helyének pontos megjelölése után ugyanoda kell visszaállni, ahonnan indultak. A leülés közben kapaszkodni és egymáshoz hozzáérni nem szabad.
5.Repülőgépek II., III. (futójáték)
Felállás vonal mellett, egymás mögött, oszlopban. Jelre a gyerekek - mint a pilóták - berregő hangutánzással indítsák be a motort és karjukat oldalt emelve fussanak szét, egymást ügyesen kerülgetve. Jelre, pl. a villany fel- és lekapcsolásával - fényjelre - álljanak meg, majd fussanak vissza a kiinduló helyre, a vonal mellé, a "hangárba". Győz az, aki pontosan megtalálta a helyét, megjegyezte ki áll előtte, ki mögötte stb. Változatok - tanácsok - A hely megtalálásának megkönnyítésére már a futkározás előtt hívja fel az óvónő a gyerekek figyelmét arra, melyek azok a tárgyak, amikhez viszonyíthatják helyüket. Az óvónő maradjon szintén mindig ugyanazon a helyen, hogy hozzá is viszonyíthassák a gyerekek a helyüket. - Ugyanez párokban történő felállással, vagyis kettős oszlopban egymás mögött felállással. - Az indulás és érkezés más testhelyzetből is történhet, pl. guggolásból guggolásba.
6.Méhecskék I., II. (futójáték)
Felállás egy csoportben a játéktér egyik sarkába megrajzolt félkör alakú területen, a "kaptárben". Az óvónő felszólítására: "Méhecskék, repüljetek ki!" a gyerekek fussanak ki és futkározzanak szerteszéjjel, majd egy bizonyos idő eltelte után, az óvónő dobolására (a vihar jelzése) fussanak vissza a kiindulóhelyre. Változatok - tanácsok - Ház lehet kisszék, pad is, amelyre le kell ülni, vagy fel kell állni. - A vihar jelzését sárga és piros színekkel (mint a Balatonon) is jelezheti az óvónő.
7.Házatlan mókus II., III. (futójáték)
A játékterületen egyenletesen szétszórt jeleket (kört vagy X jelet) rajzoltatunk a gyerekekkel, eggyel kevesebbet, mint ahány gyerek van. Jelre futkározás szerteszéjjel, felszólításra mindegyik gyerek igyekezzék egy házat elfoglalni. Akinek nem jutott ház, az az óvónő mellé áll. Ez a gyerek az óvónővel együtt kiáltja: "Mókusok, ki a házból!" Erre a házban lévők kijönnek és a házatlan mókussal együtt a játék elölről ismétlődik. Az az ügyes gyerek, aki egyszer sem marad ház nélkül. Változatok - tanácsok - Játszható kockákkal, karikákkal, babzsákokkal, szalagkarikákkal, labdákkal stb. - A házban tartózkodást különböző testhelyzetekben is megszabhatjuk, pl. kockára állva, azon egyensúlyozva stb. - Futkározás után mindig ugyanazt a házat kell megtalálni. - Csökkenthetjük a házak számát. - Ha a gyerekek által rajzolt jelek futkározás közben elmosódnak, az óvónő erősítse meg azokat. Különben a gyerekek mindig gondosan ki szokták kerülni a "házakat". - Egy házban csak egy mókus lehet. Egymást kilökni tilos. - A gyerekek szívesen befogadják a ház nélkül maradt pajtásukat a házukba. Mindig az óvónő legyen az, aki a házatlan gyereket befogadja.
8. Béka a tóban II., III. (futójáték)
Felállás körben. Az óvónő a játéktér egyik sarkába kb. 15-20 méter távolságra olyan "házat" jelöljön ki, amelybe a csoport minden tagja belefér. Az első kijelölt gyerek, a "béka" annak a körnek a közepébe guggol, amit a játékosok képeznek képfogással. A gyerekek az óvónővel körbejárnak és közben mondogatják: "béka, béka, brekeke, megfognál, ha lehetne". A szöveg 2-3-szori elmondása után az óvónő "most rajta" jelére menekülés a kijelölt házba. Akit a béka megérintett mielőtt a házba ért volna, az álljon az óvónő mellé, a kör vonalába. Az új "béka" szerepére azt a gyereket jelöljük ki, aki elsőnek ért be a körbe, vagy azok közül valakit, akiket nem érintett meg. Változatok - tanácsok - Ugyanez nyuszi és vadász szerepekkel. - Ugyanez nyuszi és vadőr szerepekkel.
9.Találd meg a párodat! I., II., III. (futójáték)
Felállás szétszórt alakzatban és futkározás után párkeresés tetszés szerinti helyen, majd megállás kézfogással (fészek). Változatok - tanácsok - Guggolásban fogjanak kezet egymással. - Négykézláb-állásban fogjanak kezet egymással. - Mellső fekvőtámaszban tisztelgés, vagy kézfogás egymással. - A párok tapsoljanak egymás tenyerébe. - A párkeresés után szökdelés helyben, majd forogva. - Keresztezett kézfogással forogva, galoppszökdelés. - Könyökfűzéssel
10. Szalag-fogó II., III.
Felállás szétszórt alakzatban, mindegyik gyereknél legyen szalag, amit - mint egy farok - a hátuk mögött fognak. Egy kijelölt gyerek igyekezzen minél több szalagot a menekülőktől elvenni. Akitől elvette, az futkározzon tovább, hogy nehezebb legyen a szalagszerző dolga. Az győz, akitől a kijelölt szalagszerző gyerek a szalagot nem tudta megszerezni. A következő gyerek kijelölése előtt az előző "szalagszerző" a szalagokat tegye a földre és akinek hiányzik, azt onnan vegye fel. Az győz, aki sohase veszítette el szalagját, "farkát".
11. Párosfogó
Játszhatja: 5 éves kortól 9-41 gyerek A játékterepen párosával szétszórtan állnak fel a gyerekek. A fogó pár nélkül áll, tehát a létszám páratlan. A fogó üldözi a párokat, akiknek úgy kell futni, hogy egymás kezét ne engedjék el. Akit a fogó elkapott, azzal új párt alkot, s a pár nélküli gyermek lesz az új fogó. Győztes az a pár, amelyiknek egyik tagját sem fogták meg. Változatok - tanácsok - Az óvónő a játék ismertetésénél névmegjelölést is használjon! Pl: Pisti lesz a fogó; ha Pisti megérintette Marikát, Marika elengedi párja kezét, és karfeltartással jelzi, hogy ő az új fogó. Pisti megfogja Marika volt párja kezét és a játék folytatódik. - Kettős körben állók közül a belsők a fogók, a külsők a menekülők. A menekülők szerteszéjjel futkároznak, míg a belsők az óvónő segítségével kézfogással körben járnak. Az óvónő jelére a belsők engedjék el a kézfogást és keresve párjukat - mert csak azt foghatják meg - kezdjék üldözni azokat. Ha megfogták párjukat, álljanak vissza a körbe. Szerep- és helycserével a játék addig ismétlődhet, amíg az óvónő a játékot be nem rekeszti.
12. Érintő fogó (Mágnesfogó)
Játszhatja: 5 éves kortól 4-20 gyerek A fogó kergeti a futókat. Akit megfogott, annak azon a helyen, ahol őt megérintették, saját magát meg kell fognia, például a vállát vagy a lábát stb. Ilyen testtartásban kergeti ő a többieket. Ha valakit megfogott, elengedheti a fogást saját magán.
13. Fészekfogó
Játszhatja: 5 éves kortól 10-40 gyerek A gyerekek kettesével kezet fognak, kis fészkeket alkotnak. A fogó a futót kergeti a fészkek között, és igyekszik őt megfogni. A futó bemenekülhet egy fészekbe és akivel szemben megáll, azzal új fészket alkot. Aki neki háttal áll, átveszi az ő szerepét, és azonnal fut tovább a fogó elől. Nagyobb gyerekekkel úgy is lehet játszani, hogy ha valaki beáll egy fészekbe, akkor a szerepek megcserélődnek, a fogó azonnal menekül, mert belőle futó lesz, az új játékos pedig kergetőként szalad a futó után.
14. Fogyófogó
Játszhatja: 4 éves kortól 10-25 gyermek Ha a fogó valakit megfogott, azon a helyen, ahol a futót megfogta, ő maga leguggol. Az új fogó addig fut, míg valakit meg nem fog, ezután ő is leguggol. Így a játszók száma állandóan fogy, a guggolóké pedig szaporodik, miközben akadályként nehezítik a futást. A legutolsó futó a győztes. Ajánlatos gyepes talajon játszani, hogy a gyerekek guggolás helyett leülhessenek a földre.
15. Sóbálvány (fogó)
Játszhatja: 4 éves kortól 5-25 gyerek Akit a fogó megfogott, az sóbálvánnyá meredve ott marad. Így egyre kevesebb lesz a futók száma, akik a szobrok között menekülve igyekeznek egérutat nyerni. Ha a fogó elfáradt, cseréljük le egy másik gyerekkel.
16. Terpeszfogó
Ha a fogó elkapott valakit, akkor az terpeszbe áll, és csak akkor mehet tovább, ha valaki átbújt a lábai között.
17.Halászás (fogójáték) (Balatoni halászok III.)
Hasonló a "gyertek haza, libuskáim" elnevezésű játékhoz. Az átfutási terület közepén helyezkedik el a halász. Akit a halász az átfutás közben megérint, az kezet fogva csatlakozik hozzá, s együtt iparkodnak hálójukat meghosszabbítani és minél több halat megfogni. Ha a hálót már 5-7 gyerek képezi, a játék új szereposztással elölről kezdődhet. Változatok - tanácsok - A háló alatt a halak átbújhatnak, mert fogni mindig csak a két szélső gyerek tud.
18. Békák és gólya III.
Felállás szétszórt alakzatban. A játékterület sarkában a gólya egy kis körben áll egy lábon. Jelre a "békák" mindenfelé szaladgálnak és amikor az óvónő int, a gólya kirepül és igyekszik a menekülő békák közül minél többet megérinteni. Akit megfogott, az a gólya fészkéhez gyülekezik. Az a győztes, akit a "gólya", vagyis a fogó nem tudott megérinteni.
19. Növekvő fogó III.
A kijelölt játéktéren a fogó igyekszik társai közül valakit megérinteni. A megérintett játékos kézfogással csatlakozik az eredeti fogóhoz és ő is tovább kergeti a menekülőket. Így a fogók száma minden érintés után eggyel-eggyel növekszik. Győztesek azok a játékosok, akiket a fogók a megadott létszámig vagy a játék végéig nem érintenek meg. Egy-egy menekülőt több fogó is kergethet, de a fogók a kézfogást nem engedhetik el, mert akkor a fogás érvénytelen.
20. Láncfogó III.
Fogójáték, két fogóval. Felállás szétszórt alakzatban. Az óvónő válasszon ki két fogót, akik külön-külön kezdik meg jelre az üldözést. Akit a játékosok közül megérintenek, a fogóhoz láncszerűen kézfogással csatlakozik. Az eredeti fogó elöl maradva vezeti a "láncot", így már többen (2-4) üldözik a menekülőket. Közben ügyelni kell, hogy a két lánc kikerülje egymást. Az a győztes a fogók közül, aki előbb tudott öt menekülőt megérinteni és "láncához" csatlakoztatni.
21. Lepkefogó II., III.
Felállás szétszórt alakzatban. Két gyerek kézfogással "lepkehálót" alakít. Jelre a többiek futkároznak szerteszéjjel, a kijelölt két gyermek pedig igyekezzen a menekülőket úgy megfogni, hogy egy-egy menekülőt társával kézfogással bezár. Akit megfogtak, az kijön az óvónőhöz, a két gyerek - "lepkeháló" pedig folytatja a bekerítést, vagyis az üldözést. Ha az óvónőnél már két megfogott gyermek van, közli, hogy elenged egy második lepkehálót is. Ekkor már két pár üldözi a menekülőket. Három-négy párnál több lepkehálót ne alakítsunk. Győztes az, aki a lepkehálók elől mindig el tudott menekülni.
22. Kidobó III.
Kijelöljük a játékterületet, ezen belül állnak föl a gyerekek. A játék labdafeldobással kezdődik. Bárki megszerezheti a labdát és anélkül, hogy továbblépne, kidobhat vele valakit. Az érkező labda elől el kel ugrani, elhajolni. Akit kidobtak, kiáll a következő menetig. A földről visszapattanó labda nem számít találatnak. Győztes a legutolsó bennmaradó játékos.
23. Hídépítő fogó II. III.
Két hosszú tornapadot egymástól 2 m távolságra, a játéktér közepére állítunk. A gyerekek a padok között, a “hídon” egyirányban futnak. A híd végén kétfelé kanyarodik az út, tetszőlegesen lehet választani. A fogó az óvónő jelére indul, szintén ezen az útvonalon. Akiket a fogó megérintett, a padra állva kezet fognak, építik a korlátot. Az a gyors építőmester, aki 3-4 korlátot fel tud állítani.
A játék során az éles kanyarvételt lehet gyakorolni.
24. Krumpliültetés (csapatverseny) II. III.
A terem két szemben lévő oldalán 5-5 hengert állítunk egymástól kb. 1 m-re. Minden hengerbe 3-3 szivacslabdát teszünk. A gyerekeket két csapatra osztjuk, a hengerek előtt arcsorban, egymással szemben fölállítjuk. Mindkét csapatnak a túloldalon lévő hengerekbe kell hordani a “krumplikat”, tehát egyik csapat átviszi a másiknak, ők pedig vissza. A játék jelre indul és jelre fejeződik be. Győztes az a csapat, amelyik kevesebb krumplit talál saját hengereiben.
25. Eledelszerző (fogójáték) I. II. III.
A játéktér közepére szórjuk az “eledelt” (20-30 babzsák, szivacslabda stb.) A gyerekek a játéktér 2 szemközti falánál, a talajon helyezik el házaikat, egy-egy karikát. Itt várják a kedvező alkalmat, mikor futhatnak be a tér közepére és szerezhetik meg a zsákmányt. Egy csősz őrzi az eledelt, igyekszik megakadályozni, hogy a gyerekek elhordják azt. Egyszerre csak egy ennivaló vihető el. Akit megfogott a csősz, vissza kell adnia a lopott holmi és visszavonulni a karikába. Innen indulva lehet újra próbálkozni. Akinek sikerült szerezni valamit, a házába gyűjtheti össze. Addig folyik a játék, amíg kiürül az éléskamra. A játék végén rövid összehasonlítással értékeljük a legtöbb ennivalót begyűjtőket.
|