04. A gyermek fejlődése a fogantatástól a kisgyermekkor végéig. I.
2005.01.15. 14:32
Prenatális fejlődés, érzékelés, észlelés, mozgás, gondolkodás, beszéd fejlődése. A biológiai alapfunkciók zavarai: táplálkozás zavarai újszülött, csecsemő- és kisgyermekkorban.
A gyermek fejlődése a fogantatástól a kisgyermekkor végéig. I. Prenatális fejlődés, érzékelés, észlelés, mozgás, gondolkodás, beszéd fejlődése.
I. Prenatális pszichológia
~ születés előtti élet ( Lénárt Nilson - első képek készítője anyaméhen belül )
1971-ben alakult meg a Nemzetközi Prenatális Pszichológiai Társaság ( Bécs )
Fogantatástól a születésig három periódus különíthető el egymástól
1. csíraperiódus: 1-2 hét vége méhfalhoz tapad a fejlődő lény
2. embrionális periódus : 7-8 hét, kb. 3 cm, szervkezdeményei vannak
3. fetális, magzati periódus: tart a szülésig; nagyarányú növekedés 40.hét ( arab népeknél 5 nappal tovább tart )
Magzat fejlődése:
5. Hónap- reflexszerű mozgás
6. Hónap- hall, külső és belső hangok
7. Hónap- lát, fényimpulzusok észlelése
8. Hónap- pötális tánc ( pörög )
fájdalomérzékelés
hőérzékellés- hőforrás felé fordulnak
önindított mozgások vannak
reflektív mozgások- külvilágra válaszol
társas kapcsolatot kezdeményez ( ikreknél gyakoribb - fiú kezdeményezőbb )
baba- mama több csatornán keresztül érintkezik egymással pl.: hormonális, hason lévő kéz- kialakulhat az egymásra hangolódás ( a gyerek megérzi ha nem )
Születés:
APGAR - értékek: az újszülött fizikai állapotára utalnak ( 0,1,2 pont- öt dolgot jelölnek )
a.szívverés: lassú 1p., 100 Hz alatt
b.légzés: × lassú, szabálytalan 1p
× felsír 2p
c.izomtónus: × petyhüdt 0p
× végtag hajlítva 1p
× tartás, mozog 2p
d.színe: × kék 0p
× végtag kék 1p
× rózsaszín 2p
e.reflexválasz: × ha nincs 0p
× grimasz 1p
× élénk 2p
Reflexek:
~ Babinski- reflex: ( csak az újszülöttre jellemző) : a talp ingerlésére a nagyujj hátrahajlik
~ fogó reflex: ( Hermen Imre ) megkapaszkodás ösztöne
~ maró reflex: átkarolási ösztön
~ pilla reflex: vannak olyanok, amelyek velünk születnek, és életünk végéig megmaradnak
~ légző reflex
~ köhögő reflex
második komm. eszköze a mosoly
preverbális eszközök: sírás, mosoly, arcmimika
első időben a gyerek játszik hangkészletével- majd leszűkül az anyanyelv hangjaira
előszavak, ajakhangok gyakori használata- pl.: mama, baba, papa
halandzsaszöveg kialakulása: hanglejtés, dallam, hangfekvés megegyezik az anyanyelvvel
10-02 hónapos kortól megjelennek a szómondatok, erősen szituációhoz kötöttek
× kiterjesztődnek: egyre többet jelent ugyanaz a szó, hang
× szűkülnek: valamilyen fogalmat nem használ olyan tág értelemben, mint ahogy a felnőttek
tárgyiasultság ( tárgyak állandósága ), készteti a beszédfejlődést
aktív nyelvi komm. ő is próbál irányítani szavakkal
12 hónapos kor: a felnőttek figyelmének felkeltése érdekében beszél
18 hónapos kor: megnő a szókincs, szómondatok bővülnek, viszonyokat képes kifejezni
túlszabályosítás időszaka: a gyerek már tudja, hogy vannak nyelvtani szabályok, ezt alkalmazza, de sokszor hibásan
nem csak az utánzásban van szerepe, hanem az önmaga alkotásában- a gyerek GONDOLKODIK- alkot
2,5 éves korban képes másokat figyelembe venni- babanyelv használata
részekre bontva ( 50 %-ban képesek rá )
3 hónap: átfordul
4-5 hónap: testsúly egy részét a lábára helyezi
5 hónap: egyedül ül
5-6 hónap: bútorba kapaszkodva áll
8 hónap: kúszik- mászik; a has nem ér le a földre; " kutyázás "- ringatják magukat előre-
hátra négykézláb
9 hónap: bútorba kapaszkodva jár
11-12 hónap: biztosan áll egyedül
12 hónap: önállóan jár
finommozgások:
kéz fejlődése a fogásban
célirányos nyúlás
nem céltudatos kezdetben a nézés, és a nézett tárgy tapintása
4 hónapos korban célirányossá válik
5 hónapos korban: " csipesz- csípő " -fogás- hüvelykujját be tudja hajlítani
A mozgások közben kialakulnak a testhatárai. Érzékeli a mozdulat eredményeit. Leválik az anyáról, önálló lény lesz- megindul az ÉN fejlődése.
K1.kísérlet
~ majmokkal kísérleteztek- tükröt tettek eléjük
× képesek megtanulni, hogy önmagukat látják
× alacsonyabb rendűek vagy megszokják, vagy nem figyelnek rá oda, vagy agresszívek
lesznek
~ piros pöttyöt tettek az arcukra- le akarták dörzsölni
A gyerekek is szeretik a tükröt
önállóan használják
anyával használják, de az anyát figyeli
kb. 2 éves korra ismeri fel önmagát
II. Az újszülött reakciói a külvilágra
Nem egyformán alkalmazkodnak a külvilághoz.
1968 Chess, Thomas kutatása- nem egyforma temperamentummal jönnek a világra. Három temperamentumot különböztetünk meg.
1. könnyű csecsemők:
könnyen alkalmazkodnak a külvilághoz
alvás- ébrenlét ciklus beáll
rendszeresség van az életükben
2. nehéz csecsemők
nehezen alkalmazkodnak
a külvilág ingereire nehezen válaszolnak
3. lassan felmelegedő csecsemők
szeretné elkerülni a külvilág ingereit
ingerszegény környezetet kedveli, új ingereket kerüli
kivédve ők is jól fogják érezni magukat
III. Érzékelés, észlelés, mozgás, gondolkodás, beszéd fejlődése
1. Érzékelés, észlelés
a.: hallás
az újszülöttek a hangos zajra felfigyelnek, a hang irányába fordítják a fejüket
ez a fejfordító válasz 6 hetes korban eltűnik, majd 3-4 hónapos korban ismét megjelenik
6. hónapos korban erőteljes válaszadás a hangra, ha az érdekes élménnyel jár együtt
hangok közötti különbségek érzékelése
b.: látás
látásélesség korlátozott, a tárgyak életlennek látszanak
az újszülöttek eleinte az arc külső kontúrjait nézik
2. Hónapos korban figyelnek a szemre, orra, szájra ( szembenéz )
7-8 hónapos korra majdnem olyan jól látnak, mint a felnőttek
a.: ízlelés, szaglás
az újszülöttek egy rövid idő elteltével képesek az ízek megkülönböztetésére- jobban szeretik az édes folyadékokat ( ajaknyaldosás, mosoly )
szagok közti finom különbségtétel- ártalmas anyagok szelektálása
2. Mozgásfejlődés
a.: helyzetváltoztató mozgás:
1.lépés: tartja- e a fejét?
2.lépés: törzsemelés hason
3.lépés: átfordulás, 3 hónapra jellemző, a mélységeket érzékeli és nem érzi magát jól
b.: helyváltoztató mozgás:
legfőbb állomásai:
× mászás
× egyedül ül
× egyedül áll
3. Beszédfejlődés
a.: kommunikáció a felnőttek oldaláról
hanghordozás éneklővé válik
megnő a kérdések száma
hangnem megemelkedik
a kérdésekre eleinte mi reagálunk, majd a növekvő gyermek
egyszerű rövid mondatokkal fejezzük ki magunkat a gyerek felé
" dajkanyelv " használata
gyakori ismétlés
fokozatosan növekszik az igényünk
b.: kommunikáció a gyerek oldaláról
első komm. nyelve a sírás
× túlélést szolgálja
× csökkenti az energiát
× hívja a szülőt, jelez magáról
× valamilyen módon zsarol
× ha a sírásra nem reagálunk rosszabbra is fordulhat a kommunikáció
A biológiai alapfunkciók zavarai: táplálkozás zavarai újszülött, csecsemő- és kisgyermekkorban.
Táplálkozási zavarok:
a szoptatás az első interakció, összehangolt, közös, egymásra épülő cselekvéssorozat anya és gyermek között
első szemkontaktus, alapvető biológiai szükségletek kielégítése
időbeli szabálytalanság jellemzi, a gyermekhez igazodik, a csecsemő megtanulja a kompetenciát
orális szakasz, a gyermek a száján keresztül ismerkedik a világgal
az etetés során a gyermek megtanul adni és kapni ? önbizalom ? ha éhes vagyok megetetnek
az emberek 25 ? 35 %-a evészavarral küszködik
pica ? nem táplálékot eszik a gyerek (föld, papír, kaka, stb.)
az evés szempontjai:
1.az éhség biológiai szükséglet
2.a gyerek biológiai órája a közösséggel összhangban működik
3.a gyereknek joga van az ételt utálni
gyarapodási kudarc: nem nő a csecsemő súlya, kóros bukás (hányás), a gyerek nem fogadja el a táplálékot pszichés vagy egészségügyi okok miatt
kóros gyermekkori elhízás (obessitas): a testalkat megítélése kultúránként változó, az ideális testsúly 40%-al történő meghaladása, normális kövérség?sokat eszik a gyerek; fejlődési kövérség?családi problémák, családi feszültség hatására mértéktelenül eszik a stressz csökkentésére; reaktív kövérség?súlyos érzelmi stresszre alakul ki (haláleset), önmegnyugtató hatás, a kövérség mögött genetikai okok is vannak ? örökletes, következményei: cukorbetegség, magas vérnyomás, fusztráció, személyiségzavarok
kóros soványság (anorexia nervosa): drámai fogyókúra után a testsúly 25%-át veszíti el ? komolyabb esetben ez egészségkárosodáshoz vagy halálhoz is vezethet, az ilyen beteg retteg attól, hogy elhízik?testképzavar (saját magát kövérnek látja, fizikai betegség nem indokolja, általában jóléti társadalmakban fordul elő, 12 ? 17 éves lányoknál a leggyakoribb, nincs rá egyértelmű magyarázat, a gyermek számára az evés egy fegyver, ezek a betegek gátlásosak, szorongók, érzékenyek
bulimia: hosszú éhezés után sokat eszik (gyakorlatilag szinte bármit)?bűntudata lesz?hányás, gyógyszeres-pszichoterápiás kezelés szükséges
|