porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Pszichológia szigorlat
Pszichológia szigorlat : 03. Az óvodai és az iskolai szocializáció feladatai, hatásai.

03. Az óvodai és az iskolai szocializáció feladatai, hatásai.

  2005.01.15. 14:30

A nevelés módszereinek pszichológiai elemzése: fegyelem ? fegyelmezés, jutalmazás, büntetés. A gyermek értékelésének szempontjai. Iskolai ártalmak.

Az óvodai és az iskolai szocializáció feladatai, hatásai Az óvodai nevelés a gyerek 3 éves korától max. 7 éves koráig tart, meghatározó szerepe van a gyerek érdeklődésének felkeltésében, tanulási képességeinek megalapozásában, motiváltságának és kreativitásának fejlesztésében, a kulturális és nyelvi hátrányok leküzdésében. Óvodai feladatok ~~> Az óvodai nevelés fő funkciói: a szociális és pedagógiai funkció. Ezeknek harmóniában kell lenniük egymással. A fő feladat az iskola előkészítése. Ebben nem tananyagot ad át, hanem az alapvető jártasságok, készségek és pszichikus tulajdonságok kialakítása a fontos. Fontos a környező valóság megismertetése, ezt a kort az aktív érdeklődés jellemzi. Legyen az átadott ismeret valósághű. A gyermekek tanuljanak meg örülni a szépnek, az eredményes tevékenységnek, szeressék meg a környezetüket. Ismereteik tegyék lehetővé a feladatok önálló megoldását. Gondolataikat, érzelmeiket érthetően ki tudják fejezni. Ebben a korban nagyon fontos az érzelem, ezért vonzóvá kell tenni számukra az ismereteket, viselkedésmintákat. A játék fontossága, feltételeinek megteremtése fontos! Ritualizáció jellemzi e kort, szerepjátékok, felnőttek utánzása. A játékokból megtanulják, hogy mi a dolgok célja. Társaikkal barátkozzanak, együttérzést megtanulják. Erikson fejlődési szakaszai közül ez e gyermekkor, vagyis a kezdeményezés a bűntudattal szemben (3-6 év). Ki kell alakítani azt a bátorságot, hogy a kezdeményezés, felelősségvállalás ne gátolódjon le a bűntudat, ill. büntetéstől való félelem által. Szándékait ne féljen véghezvinni. (A pszichoszexuális fejlődésben ez a fallikus szakasz.) Az óvodai nevelés a közösségi nevelésre és a magatartás fejlesztésére koncentrál. Fontos, hogy a közösség szükségletté, természetes életformává váljék számukra. A nevelés a helyes viselkedésmódok megerősítésével (dicsérettel), a helytelen pedig figyelmeztetéssel, ill. büntetéssel történik. Az óvodai légkör legyen családias. A sikeres óvodai szocializáció révén az iskolai beilleszkedés zökkenőmentesebb. Iskolai szocializáció: A 7. életévtől a társas érdeklődés áttevődik a felnőttekről a kortársakra. Az osztály a tanulók mikrokörnyezete, amely normarendszerével közvetlenül alakítja a tagok személyiségét. A tanulók egymás közötti rivalizációja jellemzi. A közösséggé szerveződést befolyásolják ~~> A közös élmények, az osztály létszáma és nemenkénti megoszlása, valamint a pedagógusok személyisége és vezetési stílusa, továbbá az osztálylégkör hangulata. A közösség kialakulása ~~> (csoport alakulás) Egymás felmérése ? Viharzás (verseny a státuszokért) ? Normázás (konfliktusok megszűnnek) ? Működés A tanulók az iskolán belül több szerepet is betölthetnek, ezekkel szemben szerepelvárások vannak: pl. tanuló-kollégista-haver-bünbak stb. Időnként ezek ütköznek (tanuló-barát ~~> súgjon de nem szabad). Megoldások lehetnek ~~> Szerep összeolvasztás ? Egyik szerepből kilépés ? Szerepalku (kompromisszum) Az iskola a formális nevelés legfontosabb szervezete, melyet a pedagógusok végeznek. Fő feladatai: Aktív tevékenységek kialakítása (pozitív motivációval) ? Megfelelő igényszint kialakítása (reális legyen) - meg kell tanulni, hogy a sikerért meg kell dolgozni. ? Jellem alakítása (erkölcsi neveléssel) ? Közösségi nevelés (mutatkozzon meg az elismerés és érvényesülés utáni vágy) ? Önállóságra, önképzésre tanítson ? Fegyelemre ? Kreativitásra (problémaérzékenységre) ? Érzelmi nyíltságra ? Reális önértékelésre. ? Továbbá a műveltség átadása, testi nevelés, felkészítés a helyes pályaválasztásra, demokráciára és életre neveljen. Erikson szerint ez a késői gyermekkor szakasza (7-t?l a pubertásig) ~~> Teljesítmény a kisebbrendűséggel szemben. Erőfeszítéssel le kell győzni a nehézségeket, ahelyett, hogy beletörődik a kudarcba. Játékból a ?munkába?. (Pszichoszexuális fejlődésben a látencia szakasza.) Az iskolai nevelés lényege, hogy a gyermekből milyen ember fog válni. Kutatások során Telkes József és Bagdy Emőke egy tanulmányban 6 pontba gyűjtötte össze azokat a család és a társadalom által elvárt funkciókat melyeket az iskolának be kellene töltenie: - a személyiség formálásában betöltendő fejlesztő funkció - Oktató, ismeret átadó funkció - Probléma felismerő, diagnosztizáló funkció - A családi szocializáció mulasztásaiból eredő korrekciós vagy terápiás funkció - családgondozó funkció Természetesen az első két funkció tartozik szorosan az iskola és a pedagógus elhárító kompetenciájába. Az utolsó 4 átvállalására csak egy átfogó, optimálisan működő iskolapszichológiai rendszer képes. A nevelés módszereinek pszichológiai elemzése: fegyelem ? fegyelmezés, jutalmazás, büntetés. - a nevelés módszereit a nevelés folyamatából emelhetjük ki - probléma a kapcsolattartás: pedagógus-szülő között pedagógus- diák között pedagógus- pedagógus között - tekintélyelvű nevelés otthon és az iskolában (demokratikus, autorikus) Csányi Vilmos: ? a fegyelmezés szükséges dolog, motiválja a csoportot? Pl.: érdekes óra- motiváljuk a gyerekeket-, kevésbé kell fegyelmezni 1. fegyelem- fegyelmezés motiváció kialakítása elkötelezettség kialakítása önfegyelem kialakítása probléma a negatív fegyelmezés- nem minden esetben tudja a gyerek, hogy mi a jó ? rá kell vezetni a hibáira: bűntudatkeltés büntetés: helyette, csökkentve- választási lehetőség a gyerek számára ? nem az a lényege, hogy a gyereket elítéljük, vagy elégtételt vegyünk a gyereken, hanem, hogy a tanulás eredményességét, a személyiség harmonikus fejlődését gátló magatartásformákat megszűntesse és átalakítsa? (Ranschburg Jenő)   2. követelés ? kötelező jellegű célokat és feladatokat állít a tanulók elé ? cselekvésre indító, aktivizáló jelleg ? először a nevelő kötelessége, hogy az elérendő célt meghatározza- teljesítés tekintélyi alapon történik ? a követelményeket felbonthatjuk: mennyiségi minőségi időrendi munkamegosztás két formája: parancs tilalom (konkrét dolgokra vonatkozzon) 3. meggyőzés ? a tanulók tudatát formáljuk ? meggyőződést alakítunk ki ? legyen fokozatos ? gyakorlás kövesse 4. szoktatás ( gyakorlás ) ? a követelések ténylegesen megvalósuljanak ? készségek begyakorlása a cél = szoktatás ? alkotó jellegű tevékenység = feladat ? fontos a rendszeres gyakorlás a szokás kifejlesztésére ? az akarat nevelésének is jó módszere 5. jutalmazás ? pozitív motiválás eszköze ? ha jutalom elmarad, az addig jutalmazott viselkedés kioltódik ? hatékony nevelési eljárás: ha kezdetben minden kívánt akciót jutalmazunk, majd folyamatosan ritkítjuk a jutalmazást ? ösztönző tényező ? informáló hatása van ( érdemjegy, viselkedés ) 6. büntetés ? negatív motiváció ? hatásos, hogy valamitől elriasszon ? veszélye: a félelem átterjedhet olyan dolgokra is, amelyekben nem akartuk kapcsolni- tartós , nehezen megszűntethető ? legyen egyértelmű kapcsolatban a cselekvéssel, hogy a gyerek tudja, hogy miért kapja a büntetést ? időben ne alkalmazzuk, ne utólag A szülők nevelési módszerei: Megkívánó ~~> Figyelembe veszi a gyerek véleményét. A büntetést-jutalmazást megindokolják. Nagymértékű kontroll elfogadással párosítva. ? Megkövetelő ~~> Erős kontroll, alacsony érzelmi elfogadással (visszahúzódó lesz) ? Megengedő ~~> Elfogadás, kevés igénnyel (éretlenek, nincs felelősségérzet) ? Elhanyagoló ~~> Szülők inkább a saját dolgaikkal vannak elfoglalva (a gyerek kötődési kapcsolataiban zavarok lesznek). Ösztönzők ~~> bíztatás, ígéret, elismerés, dicséret, jutalmazás Kényszerítők ~~> felszólítás, büntetés, parancs Gátlást előidézők ~~> ellenőrzés, tilalom, fenyegetés A gyermek értékelésének szempontjai. Iskolai ártalmak. A megismerés és az értékelés 4 területre terjed ki : 1. szociális képességek: társas kapcsolatok, viselkedés, magatartás, közösségi szokások, együttműködési képesség, érzelmek, motivációk, beállítódás 2. értelmi képességek: kognitívszféra: - gondolkodási műveletek: fogalom ismeret, összehasonlítás, megkülönböztetés, következtetés, ítéletalkotás, analízis, szintézis, számfogalom, téri és időbeli tájékozottság - pszichikus funkciók: Koncentráló, feladatmegtartási képesség, érdeklődés, emlékezet, képzelet, problémamegoldó képesség érzékszervi szféra, percepció: testséma, hallás, látás, tapintás, koordinációs működés, téri irányok , relációk értékelése, idő érzékelése 3. Verbális képességek: nyelvhasználat, összefüggő folyamatos beszéd, tisztasága, nyelvhelyessége, verbális kommunikáció 4. Testi képességek: nagymozgások: mozgáskoordináció, motoros képességek, téri tájékozódás nagy mozgással a cselekvés szintjén finom motorikus mozgások: ábrázoló tevékenység ( rajzolás, festés, mintázás, kézimunka ) ábrázolás a minden napi életben ( játék, barkácsolás, díszítés ) Az iskolai értékelés sokféle lehet az egyszerű elismeréstől a jutalmazásig, büntetésig. Meghatározza az elért eredményt, vagy a lemaradás fokát. Alapja az ellenőrzés, melynek formái: 1. Feleltetés ~~> A tanuló egész személyisége megnyilvánul (beszédkészség, fellépés). A tanártól visszajelzéseket kap, amelyek korrigálásra késztethetik. 2. Írásbeli ~~> Csak a végén derül ki az eredmény, önálló munka, viszont időt ad az átgondolásra. Szorongóknak ez a jobb! A szöveges értékelés több árnyalatot tartalmaz és inkább a gyerek személyisége fel?l közelíti meg a tudást. Az értékelést érdemjegyekkel is kifejezhetjük, ennek funkciója: ? Didaktikai ~~> Az eredmény értékmérője, összehasonlítást tesz lehetővé a többi tanulóval. ? Nevelési ~~> Az osztályzat hatást gyakorol az érzelmekre, és ha igazságos, akkor ösztönző lehet. Az igazságos értékelést nehezíti az eltérő követelmények és a szubjektivitás (rokonszenv, kategorizálás) Az értékelésnek fontos szerepe van a helyes ön- és egymás értékelésének kialakításában. Iskolai ártalmak: 1. Rossz nevelési légkör ~~> Meghatározója a vezetési stílus. melynek irányítója a pedagógus. Az autokratikus (idomító) nevelés a legkárosabb. Ez fokozza a csoportfeszültséget. Különösen a visszahúzódó, a szorongásra hajlamos gyermekekre nézve veszélyes, ui. a csoportfeszültség egyik levezetési formája a bűnbakképzés. Előfordul, hogy maga a pedagógus jelöli ki a bűnbakot az osztályban (gúnyos megjegyzéseket tesz az egyik tanulóra). 2. A pedagógus személyisége Nem alkalmas a nevelésre az aki zárkózott, rideg, szeretetét nem képes kimutatni, hiányzik belőle a humor. A nevelési helyzeteket nem megoldja, hanem megtorolja. 3. Nevelő testület: ha a testületen belül ellenséges hangulat uralkodik 4. Kortársak által ért fizikai és lelki bántalmak ~~> ? fizikai agresszió : az agresszív gyerek győzelme tovább erősíti az agresszióját (pozitív megerősítés, pl. a megvert gyerek sírása). ? lelki bántalmak: csúfolás, megalázás, kiközösítés Ez a kettő önmagukat gerjesztő folyamatok !!! Az áldozat szorongása e hatásokra egyre fokozódik, így egyre inkább elszigetelődik, elmagányosodik. A megalázottságtól, nevetségessé válástól való félelem következtében a szociális fóbiával rokon, ún. iskolafóbia is kialakulhat. Sajnos legtöbb esetben a szülők a gyermek iskolától való viszolygásának okát nem veszik komolyan, ezért az iskolafóbiás gyermek kénytelen naponta szembenézni azokkal a helyzetekkel, amitől retteg. Ilyenkor pánikreakciók (szorongásrohamok) fordulhatnak elő. Előfordulhat (különösen serdülőkorban), hogy néha paradox módon ez agresszív kitörésben nyilvánul meg. 5. A túlzott követelés is iskolai ártalmakhoz vezethet~~> A gyermek nem tud megfelelni a követelményeknek, ezért alkalmatlansági érzésre, önértékelési zavarai keletkezhetnek. (Teljesítményszorongást is okozhat.) Hiba lehet az is, hogy a gyermeket nem az életkori sajátosságai alapján kezelik. A harmonikus testi és szellemi fejlődés érdekében rendkívül fontos az egészséges napirend kialakítása ~~> megfelelő időt kell biztosítani a tanulásra, játékra, pihenésre. A kimerülés megelőzésére különböző tevékenységfajták váltogatását, a gyermek életkorának megfelelő ritmikusságot kell bevezetni. Fontos a tanulás külső tényezőinek biztosítása ~~> Világítás, hőmérséklet, tanulóhely kényelme (egészséges testtartás - deformitások), a személyi higiénia (tisztálkodás lehetősége), a szükséges egészségügyi szabályok és a balesetvédelmi előírások megtartása.

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Június
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?