01. A pszichológia rövid története, főbb nézőpontok a pszichológiában.
2005.01.15. 14:26
A pszichikus fejlődést meghatározó tényezők: öröklés, környezet, nevelés. Az érés és tanulás szerepe a fejlődésben. A fejlődés és fejlesztés törvényszerűségei. Örökletes és környezeti ártalmak a magzati életben
Pszichológia: (lélektan) úgy határozható meg, mint a viselkedés és a mentális folyamatok tudományos tanulmányozása.
A pszichológia rövid története
1. A pszichológia gyökerei az i.e. IV.-V. századba nyúlnak vissza. Szókratész, Platón, Arisztotelész: alapvető kérdéseket tettek fel a lélekről.
Hippokratész.: " orvostudomány atyja" , ő sok megfigyelést tett arról, hogyan vezérli az agy a szerveket.
2. Descartes: (1596- 1650 ) Az élőlények gépek, melyek éppen úgy tanulmányozhatók, mint más gépek.
reflexműködés fogalmának a bevezetése
3. XVII.- XVIII. sz. filozófusai: Hobbes, Locke, Kant, Hume, Leibnitz
4. A tudományos pszichológia a XIX. sz. második felében született.
a.a lélek két elmélete volt jelen
~ képességpszichológia: az öröklött mentális erők tana - a lélek bizonyos számú elkülönült és egymástól független" képességgel" rendelkezik (gondolkodás, akarat) melyek felelősek a tevékenységeiért.
~ asszociációs pszichológia: tagadták a lélek veleszületett képességeit; ideákra korlátozták a lélek tartalmait, melyek az érzékszervek által lépnek be, és olyan elvek alapján kapcsolódnak össze, mint hasonlóság, ellentétesség, érintkezés
b.1879 Wundt létrehozza az első pszichológiai laboratóriumot Lipcsében
~ kutatásai: - érzékszervek vizsgálata
- érzelem, emlékezet tanulmányozás
- reakcióidő kísérletek
c.Darwin : evolúciós elmélet megfogalmazása
~ állatok és emberi lények közötti folyamatosság
d.Pszichológiai iskolák
~ strukturalizmus: Titchener nevéhez fűződik, a mentális struktúrák meghatározása
~ funkcionalizmus: William James, a lélek hogyan működik oly módon, hogy a szervezet képes legyen környezetéhez alkalmazkodni
~ behaviorizmus. John B. Watson , állatok és csecsemők vizsgálata- ezen vizsgálatok eredményei mutatják meg a mintát, amit a felnőttek pszichológiájának követnie kellene
~ alaklélektan: Max Wertheimer, 1912-ben elindított irányzat; mentális folyamatok szerveződése
~ pszichoanalízis: Freud
Főbb nézőpontok a pszichológiában
Alapvető kérdések: személyiség szerkezete, működési módja, a zavarok oka, a megoldás módja
1. Biológiai nézőpont
cselekedeteinket a szervezeten belüli, az agyban és az idegrendszerben folyó eseményekhez kapcsolja
elveit a biológiából kölcsönzi
agyműködés- viselkedés, mentális folyamatok vizsgálata
2. Behaviorista nézőpont
a szervezetnek azokra a külső tevékenységeire összpontosít, amelyek mérhetőek
behavior = viselkedés
behaviorizmus = viselkedés- lélektan
a szervezetet ért ingerek és az ezekre adott válaszok vizsgálhatók, ami a szervezetben történik megismerhetetlen- ingerválasz pszichológia ( SR pszichológia )
3. Kognitív nézőpont
az olyan mentális folyamatokkal foglalkozik, mint az észlelés, emlékezés, következtetés, döntéshozás, problémamegoldás, valamint ezeknek a folyamatoknak a viselkedéssel való kapcsolatával
a szervezet információ- feldolgozó rendszer
analógia az ember és a számítógép között
az ember prototípusa a tudós ( információt szerez, következtet, hipotéziseket gyárt )
a lelki betegségek oka a hibás vélekedés, gondolati torzítás- terápia: ezen gondolatok megváltoztatása
4. Pszichoanalitikus nézőpont
Freud nevéhez fűződik-
a személyiség szerkezete:
~ felettes én (superego ): a társadalom értékeit, normáit képviseli, lelkiismeret, erkölcsi ideál
~ én ( ego ): a valóság követelményeinek hatására alakul ki, a valóságelv alapján működik , a személyiség végrehajtó szerve; közvetítő a superego- ösztönén között, biztosítja a külvilághoz való alkalmazkodást
~ ösztön-én: a személyiség legprimitívebb része, biológiai ösztönkésztetések alkotják, belőle fejlődik az ego- superego
a személyiség dinamikája : fizika hatása, energia-megmaradás elve, pszichológiai energia áll., libidó
a személyiség fejlődése: pszichoszexuális
orális szakasz: 1 év
anális szakasz: 2 év
fallikus szakasz: 3-6 év
látencia időszak. 7-12 év
genitális szakasz.
terápiás módszerek: tudattalan feltárása ( álomfejtés )
5.Fenomenológiai nézőpont
az ember szubjektív élményeire, választási szabadságára és önmegvalósítási törekvésekre összpontosít
az ember fő motivációja kiteljesedés, önmegvalósítás
A pszichikus fejlődést meghatározó tényezők: öröklés, környezet, nevelés.
Vitatott kérdés, hogy az öröklődés "természet" vagy inkább a környezet " nevelés " az emberi fejlődés fontosabb tényezője.
Locke : a csecsemő lelke " tiszta lap " ( tabula rasa ), amire semmi nincs írva. Ezt a lapot a gyermek tapasztalatai írják tele- az amit lát, érez, hall
Rousseau: környezet szerepét arra korlátozza, hogy a gyereket meg kell óvni a rossz hatásoktól- önmagától jól fog fejlődni
Darwin: a biológiai fejlődést hangsúlyozta, öröklés- minden megmagyarázható biológiai alapokkal
Behavioristák: az emberi természet tökéletesen hajlítható: korai neveléssel, a gyermekből bármilyen felnőtt formálható
1.Öröklés, környezet
A fejlődés: filozófiai fogalom, olyan változások folyamatát jelöli, amelyben a változó jelenség új , minőségileg nagyobb fokot ér el. Olyan folyamat, amely az adott egyén genetikai programján, alapján az idegrendszer érése és a környezet kölcsönhatása nyomán alakul ki.
a pszichikus fejlődés belső hajtóerői az egyén belső ellentmondásai
az ember, mint önszabályozó rendszer úgy működik, hogy a külső és belső feltételek változása közepette igyekszik megőrizni belső egyensúlyát
az egyéni lelki fejlődés minden szakaszát tipikus belső ellentmondások jellemzik, s ezek megoldása is az adott szakaszra jellemzően történik
a pszichikus fejlődés folyamatát úgy tekinthetjük, mint a tulajdonságok és a viselkedés növekvő differenciálódását és integrálódását
differenciálódás: egymásba mosódó pszichikus folyamatok és tulajdonságok folyamatosan elkülönülnek
integrálódás: ~ és egyre magasabb egységbe szerveződnek
Öröklés és környezeti hatások viszonya
Elméletek:
Biogenetikus: az ember minden alapvető vonása öröklődik- a személyiség biológiailag meghatározott, génjeinkben hordozzuk jellemző vonásainkat. Az ember " azzá válhat amivé rendeltetett"
Szocáldeterminizmus: az ember személyisége az őt érő hatások eredménye, minden ember olyan lesz amit és ahogyan élete során átél, megtanul
Kéttényezős konvergencia-elmélet: a két szélsőséges nézet összeegyeztetése. Az egyénben az öröklés és a környezet hatásai együtt, egymással " konvergálva " határozzák meg a személyiséget ( 60: 40 )
-válaszok keresése: génkutatások, ikerkutatások, intelligencia kutatások
Az ember a legfejlődőképesebb, legtanulékonyabb élőlény, amelyet az öröklés tesz lehetővé. Lehetőségeink kibontakozása, személyiség fejlődése az örökletes adottságok talaján. A társadalmi hatások következtében válik valóra.
Együttesen formálják a személyiséget:
~ adottságok: vele születnek az egyénnel, alkati jellemzők pl.: testmagasság, haj- szemszín, érzékszervek működése
~ társadalmi környezet: mikor és hova születik a gyermek pl.: történelmi időszak, felépítésű társadalom
~ közvetlen környezet: személyközi kapcsolatoknak a rendszere, amelyek az egyént fejlődése során körülveszik pl.: család, óvoda, iskola, munkahely
Az érés és tanulás szerepe a fejlődésben. A fejlődés és fejlesztés törvényszerűségei.
Érés és tanulás
A fejlődést meghatározzák külső és belső feltételek. Belső feltétel az öröklés, az érés.
a.öröklés: lsd. Öröklés, környezet
b.érés és tanulás:
érés: az adottságokban rejlő lehetőségek kibontakozása biológiai program alapján, a külső feltételektől viszonylag függetlenül
érés lehet:
szomatikus érés: testi növekedés, alakváltozás
pszichikus érés: egyes lelki funkciók kibontakozása pl.: emlékezés, gondolkodás magasabb szintre emelése
Az érés és tanulás dialektikus kölcsönviszonyban állnak egymással, az érés alapja a tanulásnak, a tanulás visszahat az érésre, gyorsítja azt. Az érés megteremti a tanulás feltételét, a tanulás elmaradása viszont lelassítja az érést. Pl.: beszédfejlődés, a beszéd tanulása
tanulás: a környezetnek erősebb a szerepe
A fejlődésben létrejövő szakaszok:
kritikus időszak: adott időben nem következik be a változás ( pl.: xy kromoszóma- fiú, nem kap fényt nem alakul ki a látás )
szenzitív periódus: hasonlít a kritikushoz, de nem testi fejlődésben, hanem pszichológiai szempontból értendő (pl.: nem alakul ki a kötődés)
A szakaszos fejlődés elfogadható elmélet- egyik szakaszból átlép a másikba, mindenkinél egy időben jelenik meg- minőségileg új dolog megjelenésével új szakaszba lép át. Egy- egy ilyen szakaszban több területen is hozhat változást magával.
Fejlődés törvénye
a.plaszticitás: rendkívül képlékeny agy; egyik terület képes átvenni a másik területet
b.aktivitás: szerkezet és funkció törvénye; amit jobban használunk az jobban fejlődik( pl.: a kékfestők megkülönböztetnek 60 féle színt )
c.transzfer: egyik területen megszerzett tudás áttranszformálható, átvihető
d.koegzisztencia: egyénen belül különböző területeken belül különböző eltérések lehetnek ( pl.: matekból zseni, de érzékeny, labilis )
Fejlődés vizsgálata
a.önbeszámoló: ezek torzíthatnak
b.mások megfigyelése: előzetes terv készítése objektívabbá teszi
c.irányított kérdések: (anamnézis), másokról kapunk információt (pl.: szülőket kérdezünk gyerekről)
d.longitudinális: hosszantartó vizsgálat, (nagyon sok egyén kieshet a vizsgálatból, mert pl.: elköltözik)
e.keresztmetszeti vizsgálat: adott korosztályon belül
Örökletes és környezeti ártalmak a magzati életben
Növekedésünk, fejlődésünk szempontjából legeseménydúsabb az a 9 hónap, amelyet az anyaméhben töltünk.
Méhen belüli fejlődés:
1. fogamzástól-15 napig: csíra szakasz / beágyazódás / ez idő alatt a petesejt végig vándorol a petevezetéken a méhbe, egy sejtes zigóta 2 utódsejtet, majd azok is 2-2 utódsejtet hoznak létre, így az első néhány sejtosztódás után egy sejttömb alakul ki- ez a szedercsíra. A szedercsíra azonos sejtjei kétféle sejtekké differenciálódnak, amelyek aztán újra integrálódnak- kialakul a hólyagcsíra. A hólyagcsíra tovább halad a méh felé ezzel kezdődik a beágyazódás.
2. 15 naptól- a terhesség 8. hetéig: embrionális szakasz, Hártyák alakulnak ki melyek, biztosítják, hogy a fejlődő szervezet életbe maradhasson. Ezek a hártyák a:
- belső magzat burok: vékony erős átlátszó hártya, a magzatvizet tartalmazza és körülveszi az embriót
- külső magzatburok: a belső magzatburok körül helyezkedik el, a méhlepény magzati alkotórésze lesz
- Méhlepény: összetett szerv, anyából és embrióból származó szövetekből áll. A méhlepényt és az embriót a köldökzsinór köti össze, lehetővé teszi a tápanyag, oxigén cserét. Amikor a gerincvelő idegsejtjei kialakulnak, először válik képessé arra, hogy környezetére válaszoljon.
3. 8.hét-től születésig: magzati (fötális ) szakasz: a magzat tízszeresére növekszik, szervrendszerek összetettsége növekszik, a mozgások összerendezettebbé válnak.
A terhesség első harmada a szervfejlődés időszaka, ekkor a külső környezeti hatásokra ( gyógyszer, kábítószer, környezetszennyezés, fertőzés ) különösen érzékeny a szervezet. A terhesség 2.-3. harmadában inkább méretbeli növekedésre kerül sor.
Az intrauterin fejlődés veszélyei: Ezek 3 nagy csoportba oszthatók:
1. pszichológiai tényezők
2. táplálkozás
3. terotogének ( olyan környezeti tényezők, amelyek eltérítik a normális fejlődést és súlyos rendellenességekhez, akár halálhoz is vezethetnek )
- alultápláltság: vetélés, halvaszülés, torz szülött, értelmi fogyatékosság
- gyógyszerek: nyugtatók, altatók / Contergan katasztrófa ? végtag rendellenesség /
- dohányzás: halvaszülés, alacsony születési súly
- alkohol: magzati alkohol-szindróma: kis fej, fejletlen agy, szívbetegség, arc deformáltság
- Kokain: ingerlékeny baba, drogfüggő
- Metadon, heroin: kicsi súly, légzőszervi betegség, zavart alvás
- Fertőzések ( rubeola, AIDS, toxoplazmózis) bárányhimlő ? vetélés, koraszülés, hepatitis ? megfertőződik a baba; cukorbetegség ? halva szülés, nagy baba, zsírfelhalmozódást okoz
- RH összeférhetetlenség
- Sugárzás
- Környezetszennyezés (higany: Minamata kór ? Japán halak miatt a csecsemők idegrendszeri fejletlenség )
- Nemi betegség: gonorhea - szemeket támadja meg a baktérium; herpesz ? vakságot okozhat és agykárosodást
A 3. harmadban a szervek kialakultak, vannak gyógyszerek (izomlazítók, nyugtatók) amelyek a babánál légzészavart okozhatnak.
A stressz hatása is veszélyes- ingerlékeny sírós baba, hiperaktív csecsemő, alvás-, étkezési-, emésztési zavarok.
Pszichológiai tényezők is hatnak a magzatra, ezek a születési súlyt, születési szövődményeket, az újszülött életképességét, egészségi állapotát befolyásolják. Ilyen tényezők:
- a terhesség kívánt v. nem kívánt volta
- az anyát ért stressz, stb.
Újszülöttkor ártalmai:
Az újszülött életképességét az Apgar skálán elért érték fejezi ki. Itt szívverést, izomtónust, reflexeket mérik. Max 10 pontot kaphat, 4-nél kevesebb súlyos állapotot mutat. Születés után 1 perccel majd 5 perccel nézik. Az újszülött reakció képességét a Brazelton féle újszülött skálán mérik = reflex simulékonyság, ülésbe húzás, védekező mozgás, önnyugtatás.
Alkalmazkodás a külvilághoz ( fény, hang, zaj stb.). Az anya gondoskodása, bizalom kialakult-e? Reflexek működnek-e?
|