01.
2005.04.01. 17:58
A./ Testi (szomatikus) nevelés - testnevelés - az óvodai testnevelés feladatai. B./ Játékvonatkozású főgyakorlatok és oktatásuk.
Testi vagy szomatikus nevelésen értjük mindazokat a tervszerű ráhatásokat, amelyek a szervezet megóvása, gondozása, egészséges fejlődése, testi képességek kibontakoztatása valamint a mozgáskészségek fejlesztése érdekében érik az ember szervezetét. A testi nevelés feladatai az előzőekben fogalmazódtak meg. Megvalósítása: család, állam, társadalmi szervek, intézmények.
A testi nevelés gondozási és edzési feladatai mellett hároméves kortól kezdve egyre nagyobb jelentőségűek a különböző mozgások, mozgásfeladatok, testgyakorlatok. Az óvodában a testi nevelés feladatai bővülnek a testnevelés feladataival.
A testnevelés – a szomatikus nevelésen belül – olyan tervszerű, rendszeres ráhatás a szervezetre, mely a testgyakorlatok tudatos alkalmazásával a személyiség sokoldalú képzését, a motoros képességek és a mozgáskészségek kibontakoztatását, a mozgásműveltség fejlesztését szolgálja.
A testnevelés sajátos feladatai:
1.a szervezet általános, sokoldalú képzésével a testi fejlődés biztosítása:
az összes szerv, szervrendszer működésének javítása
fejlődési rendellenességekből, valamint az egyoldalú fizikai és szellemi munkából adódó testi elváltozások megelőzése, javítása
2.A motoros képességek fejlesztése
3.A mozgásműveltség kialakítása
mozgásjártasságok, mozgáskészségek fejlesztése
gazdaságos kivitelezése
szép végrehajtása
4.A játék, versenyigény felkeltése, kielégítése, a mozgás megszerettetése
Az óvodai testnevelés sajátossága:
A szervezet arányos fejlesztése, a vázizomzat erősítése, a helyes testtartás kialakítása. A serkentettség túlsúlyából adódó nagy mozgásigény sok játékkal és egyéb természetes mozgással történő kielégítése.
A testnevelés eszközei:
testgyakorlatok
természet erői
egészségügyi higiéniai feltételek
|