porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Pszichológia szigorlat
Pszichológia szigorlat : 18. A kommunikáció fogalma, formái.

18. A kommunikáció fogalma, formái.

  2005.01.15. 16:24

A verbális és nonverbális kommunikáció. A metakommunikatív közlésmódok. A nyelvi hátrány, a korlátozott és a kidolgozott kód jellemzői. Kommunikációs zavarok.

A kommunikáció fogalma, formái. ~ kommunikáció: latin eredetű szó, communis= közös; communicatív= közzététel ~ fogalma: olyan interakció az emberek között, melynek tartalma az információ cseréje ~ jellemzői: 1. Az információt jel formájában a kommunikációs eszközök közvetítik természetes jel: hangadás másolat: ujjlenyomat mesterséges vagy szimbolikus: szám, betű, morze 2. A jelek jelrendszerré kapcsolódnak össze beszéd írás a süketnémák gesztusrendszere 3. A jeleket kommunikációs eszközök bocsátják ki természetes: hangképző szerv ( embernél ) mesterséges: rádió, televízió, sajtó ~ kommunikációs folyamat: két személy között zajlik közlő- befogadó az információáramlás nem egyirányú, cirkulál a személyek között- a szerepek állandóan cserélődnek fontos eleme a visszacsatolás: a közlő személy a kommunikálás során visszajelzést kap a befogadó személytől, s ez formálja a további kommunikációt. ~ több színtje van: tartalmi: az amit mondok viszony érzelmi- indulati állapotok: hangerő, hangszínt, beszéd sebessége, beszéd- és egyéb mozgások, gesztusok, testtartások, érintés kifejezése K.1. kísérlet: érzelmi állapot, érintés kifejezése telefonfülke: bennmaradt a pénz; a hölgy visszament- ha hozzáért a telefonfülkébe bemenő emberhez nagyobb volt a pénzvisszaadás száma könyvtár: lemérték milyen a könyvtáros néni ? ? hatalom, hatalmi viszony? kifejezése Térköz szabályozása kultúrfüggő intim távolság ( 15 cm előtt vége van)- legszorosabb bizalmi távolság ( 45 cm ) ? rokonszenven alapul, gyakran megsértik, mely feltétlen védekezést vált ki; lehetőséget ad az érintésre; bizalmi felek között személyes távolság ( 1,20 m ) első felében létrejön az érintés, második felében tenni kell valamit társasági távolság ( 1,20- 2 m ) nyilvános társalgás ( 1,60 m )     ~ formái: a) közvetlen kommunikáció: a közlés két személy között közvetlen, interperszonális kapcsolatában zajlik le. Az információ cseréjét az ősi komm. eszközök biztosítják: hang, mimika, gesztus csoportok: 1. közlő személy szándéka szerint direkt ( szándékos ) tudatosan tudom és fogalmazom meg a mondanivalót tudatos alakítás indirekt ( önkéntelen ) nem verbális kifejezőeszközökkel él folyamatosan adjuk- vesszük nem tudatos 2. a közlés célja szerint véletlenszerű: a beszélőnek nem volt célja a kommunikációval kifejező: önmagunkról közlünk információt célírányos: hatáskeltő szerepe van 3.a kommunikáció módja szerint verbális non verbális metakommunikáció A verbális és nonverbális kommunikáció. Nem verbális kommunikáció szavakon kívüli egyéb jelzésmódok használata ( pl.: gesztusok, arckifejezések ) egyezményes jelek ( pl.: kultúrától függő, egyetemes ) emblémákkal (pl.. útjelző táblák ) kevésbé egyértelmű jelek, kulturális szignálok ( pl.: öltözködés- indiai csador; rangjelzések ) lehet: direkt: nagyobb távolság áthidalására szolgál, a beszédet helyettesíti; jelenléte egyezményes indirekt: önkéntelenül és spontán használjuk az kommunikáció közti érintkezésben Verbális kommunikáció a nyelv használata a beszéd: az emberek kölcsönös megértésének legfőbb eszköze gondolkodás eszköze megértést befolyásoló tényezők: szituatív beszéd: a szituáció ismerete nélkül nem érthető a közlés szövegösszefüggés ( kontextus ): megkönnyíti a megértést a közvetett verbális komm. Nehézségei: nincs az élő beszédet kísérő hanghordozás, tekintet, gesztus, a visszacsatolás hiánya közlő személynek valamilyen elképzelése van a befogadóról ill. fordítva is milyen a közlés formája milyen a felek közötti szociális viszony ( fölé- mellérendelt ) a különböző társadalmi osztályok, rétegek, csoportok kommunikációs korlátai: az egyes csoportok maguk alakítják ki sajátos fogalmi, nyelvi rendszerüket ( pl.: tolvajnyelv, diáknyelv ) A metakommunikatív közlésmódok. ~ azoknak a jelzéseknek az együttese, amelyek a direkt közléseket színezik, elmélyítik ~ az emberi érintkezésben kifejező funkciót töltenek be ~ fő csatornái: a.: mimika arcizommozgások összefoglaló neve érzelmeket fejez ki alapvető mimika: sírás, nevetés különleges jelentősége van a tekintetnek: szemkontaktus jelezhet intimitást, vonzalmat, agressziót b.: pantomimika végtagok mozgása gesztusok testtartás c.: vokális mimika hangsúly, hanglejtés, tempó, szünetek, sóhajok, kiáltások- a beszédet kísérik d.: proxemika ( térközszabályozás ) kapcsolatban lévő felek közti téri elrendezést jelenti kutatója: Hall ? távolságtartás változatai ( lsd. Térközszabályozás K.1. ) A kommunikáció hiteles, ha a verbális és a metakommunikációs jelzések megegyeznek ( az egyén hiteles ). Empátia ( beleérző képesség ) segítségével vesszük a kommunikációt a személyiség olyan képessége, amely két egyén közti kommunikációban az egyik beleérez a másik állapotába, és megpróbálja megérteni annak a lelki állapotának az okát. ( pl.. szomorúság: nem csak azt érzem, hogy a másik szomorú, hanem érzek bizonyos sajnálatot ) másikra való ráhangolódás fejlődéssel az empatikus készség változik fejleszteni kell A nyelvi hátrány, a korlátozott és a kidolgozott kód jellemzői. A személyközi kommunikáció a feladó és a vevő közös társadalmi ismeretein nyugszik. Így az üzenetek egy adott közegben, csoportban kapnak értelmet. A kulturális különbségek a nyelven keresztül a gondolkodási különbségeket is meghatározzák. A nyelvi különbségek hajlamossá tehetik az embereket arra, hogy különbözőképpen lássák a világot. Korlátozott kód - kevésbé iskolázott, kedvezőtlen szociális körülmények között élő emberek fogalomhasználatára jellemző - kevés elvont fogalmat ismernek és használnak az emberi kapcsolatok terén Kidolgozott kód - tanultabb, jó szociális körülmények között élő emberekre jellemző - nagy szókincs - árnyalt kifejezésmód Kommunikációs zavarok A gyerek előbb tanul meg kommunikálni, mint beszélni. A beszéd fejlődése az ún. belső nyelv alakulásával indul, melynek segítségével a gyermek már képes arra, hogy megértse saját tapasztalatait, mielőtt azokat másokkal közölni tudná. Ezt követi a receptív nyelv elsajátítása, ennek birtokában a gyerek már dekódolja a szavakban küldött üzeneteket, még nem tud beszélni, de érti, amit mondanak neki. A beszédfejlődés befejező mozzanata az expresszív nyelv kibontakozása, ezen a szinten a gyerek már szimbolikus kódokká formálja gondolatait, így képessé válik arra, hogy beszédben kommunikáljon. Mivel mindhárom nyelv egymásra épülő fázis, ezért annál súlyosabb a beszéd és kommunikációs zavar minél korábbi a sérülés, amely a fejlődés további menetét akadályozza. Dadogás Az a beszédzavar, amelynél a beszéd folyamatossága sérül. Súlyossági foka szerint két típusát különítjük el: - tónusos dadogás, a beszélő egy-egy szótagot többször is megismétel - klónusos dadogás, görcsös erőfeszítéseket tesz egy-egy hang kimondása érdekében A klasszikus pszichoanalízis a dadogást kóros védekezésként értelmezi, a háttérben mélyre temetett konfliktust tételez. A viselkedés-lélektani magyarázat a konfliktusokkal terhes szülő-gyermek kapcsolatot tartja a dadogás kiváltó okának. Elektív mutizmus Helyhez kötött hallónémaság. A fizikailag teljesen egészséges, ép értelmű elektív mutista gyermek csak intim családi körben hajlandó beszélni, más környezetben egyetlen szót sem szól. Idegen környezetben félénkek, tartózkodók, bátortalanok, otthon viszont hajlamosak az indulatkitörésre.

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Március
HKSCPSV
26
27
28
29
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?