porsa2
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Matematika
 
Egészségtan
 
Ének-zene
 
Testnevelés
 
Linkek
 
Anyanyelv és gy. irodalom
 
Beadandó
Beadandó : Kutatási terv

Kutatási terv

  2005.04.17. 10:23

.

VÁZLATTERV I.Bevezetés, a téma indoklása II.A képesség, és a képességfejlesztés pedagógiai és pszichológiai alapjai II / 1. Az óvodáskorra jellemző képességek II / 2. Matematikai képességek az óvodáskorban III.Az óvodai matematikai nevelés fogalma, feladata, kapcsolatrendszere IV. Az óvodai matematikai nevelés folyamata IV / 1. Képességfejlesztés IV / 2. Módszerek, eszközök V.Befejezés, összegzés VI. Felhasznált irodalom KUTATÁSI TERV 1.A kutatás központjának megnevezése, címe: Apor Vilmos Katolikus Főiskola 2600 Vác, Konstantin tér 1-5. Neveléstudományi tanszék 2.A kutató “team”összetétele, vezetője: Villányi Györgyné óraadó tanár Holányi Orsolya főiskolai hallgató 3.A kutatás címe, témájának meghatározása: A képességfejlesztés lehetőségei az óvodában. A matematikai képességek fejlesztésének módszere az újpesti óvodákban Az embernevelés egyik legfontosabb részterülete a különböző képességek fejlesztése. A képességek csak akkor fejlődnek, ha azokat adekvát módon gyakorolhatjuk. Az Óvodai nevelés országos alapprogramja 1999. szeptember 1. óta törvényerejű rendeletben határozza meg a magyar óvodák nevelési alapelveit, tevékenységi formáit és más fontos működési kereteit. A törvény nagyon gyermekközpontú, szellemiségében előremutató, rugalmasan kezelhető, nagyfokú önállóságot biztosít az óvodák számára. Ha keressük, hogy vajon mit ír a matematikai nevelésről, akkor sehol sem találunk ilyen megnevezést. Önálló tevékenységi formaként nem szerepel a matematika. Többen aggódva fogadták ezt a tényt, mert az óvónők jó indulást szeretnének biztosítani az iskolába menő gyerekeiknek, és ebben a matematikai nevelés szerepét fontosnak tartják. Ez így is van. A törvény is biztosítja ezt, de sokkal gyermekközpontúbb szemlélettel, mint ahogy ezt eddig csinálták az óvónők. Ugyanis megtalálható a matematikai nevelés, de a környezeti neveléssel összefonódva “A külső világ tevékeny megismerése” címszó alatt. Az országos alapprogram tehát azt fejezi ki, hogy nem önmagában fontos a matematika tudománya, hanem a VILÁG részeként. És nem passzívan befogadva, hanem cselekvően érzékelve – észlelve – megfigyelve – emlékezve – elképzelve – gondolkodva – alkotóan tevékenykedve. A matematikai nevelés sajátossága, hogy egy nagyon absztrakt fogalomrendszerre épülő tudományt kíván nagyon kicsi kortól kezdve megalapozni. Ez csak úgy lehetséges, hogy figyelembe vesszük a gyermekek életkori sajátosságait, és nagyon konkrét, motoros-percepciós szinten lehetőséget biztosítunk a tapasztalatszerzésre. A kutatás jellege: Pedagógiai jellegű 5.A kutatás bázishelyei: Házikönyvtáram 6.A kutatás céljának és feladatainak meghatározása: Dolgozatom, kutatásom célja, hogy felderítsem melyek azok a módszerek, melyeket az óvónők a matematikai képességek fejlesztésére használnak. A célom eléréséhez előszöris tisztáznom kell a témához kapcsolódó fogalmakat, tájékozódnom kell a szakirodalomban illetve kutatnom kell az óvónők módszereit kérdőívekkel, interjúkkal és megfigyeléssel. 7.A kutatás során felhasználható hipotézisek meghatározása: Az óvodában nem képességet fejlesztenek, hanem ismeretátadás folyik, és ennek a módszereit használják. Mesterséges szituációkat hoznak létre és ezáltal nem az életre nevelnek. Az iskola elvárásainak akarnak megfelelni. 8.A kutatás tudományos kritériumai Érvényesség Megbízhatóság 9.A kutatás metodikák kiválasztása, megjelölése feltáró 10.A kutatás időtartama, időbeosztása, ütemterve 2004. november témaválasztás 2004. november – 2005. szeptember szakirodalom gyűjtés 2005. április vázlatkészítés 2005. június-augusztus tájékozódás a szakirodalomban 2005. szeptember kérdőívek készítése 2005. szeptember – december kutatás 2006. január – február a szakdolgozat elkészítése 2006. március a szakdolgozat leadása A kutatás előkészítésének és lebonyolításának módja, a szükséges személyi, tárgyi feltétele ütemezése Engedélyek kérése a kutatás végrehajtásához Időpontegyeztetés az óvodákkal ill. óvónőkkel Költségvetés ütemezése: útiköltség, íróeszközök, irodaszerek, papírok (számlák gyűjtése) 11. Adatok feldolgozására, rendszerezésére vonatkozó elképzelések Kvantitatív 12. Egyéb megjegyzések 13. Melléklet Kutatási terv Kérdőívek 14. A kutatási témához kapcsolódó fontosabb felhasznált irodalom (bibliográfia) I.Általános művek: 1. Pedagógiai Kislexikon .- Debrecen: Tóth Könyvkereskedés, 1996 II.Konkrét művek: 2.ATKINSON, Richard C.: Pszichológia .- 2. [jav.] kiadás .- Budapest: Osiris Kiadó, 2003. - 660p. - In: p. 45 - 86. 3.BAKONYI Pálné: Az óvodai nevelés programja .- 6. kiadás .- Budapest: Tankönyvkiadó, 1982. - 291p. In: p. 213 – 226. 4.COLE, Michael: Fejlődéslélektan .- 2. [átd.] kiadás .- Budapest: Osiris Kiadó, 2003. - 805p. - In: p. 359 – 366. 5.FALUS Iván: Didaktika. Elméleti alapok a tanítás tanulásához .- Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., 2003. - 550p. - In: p. 255 – 296. 6.HEGYI Ildikó dr.: Fejlődési lépcsőfokok óvodáskorban .- Budapest: OKKER Kiadó .- 85p. - In: p. 52 – 53. 7.HORVÁTH Judit: Amit az óvónőnek észre kell venni. Tájékozódó vizsgálat a nagycsoportos óvodások képesség- és készségszintjéről .- Budapest: SZORT Bt., 2003. - 144p. 8.KOLOZSVÁRY Judit: Ilyenek vagyunk. Pszichológiai szöveggyűjtemény .- Budapest: OKKER Kiadó .- 275p .- In: p. 239 – 246. (Differenciáló pedagógia sorozat) 9.KÓSÁNÉ ORMAI Vera: A mi óvodánk. Neveléspszichológiai módszerek az óvodában .- Budapest: OKKER Kiadó, 2001. - 274p. In: p. 53 – 55. 10.KÖRMÖCI Katalin: Matematika játékosan 5-7 éveseknek .- 1. kiadás .- Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., 2004. - 48p. 11.NAGY József: XXI. század és nevelés .- Budapest: Osiris Kiadó, 2002. - 351p. - In: p. 107 – 126. 12.MÉREI Ferenc: Gyermeklélektan .- 7. kiadás .- Budapest: Gondolat Kiadó, 1993. - 309p. - In: p. 194 – 208. 13.PAPP János dr.: Képességfejlesztés – képességmérés az óvodában .- Debrecen: Didakt, 2005. - 283p. 14.PERLAI Rezsőné: A matematikai nevelés módszertana .- Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 1997. - 206p. 15.PERLAI Rezsőné: Matematikai játékok óvodáskorban .- Budapest: OKKER Kiadó, 1999. - 159p 16.PORKOLÁBNÉ DR. BALOGH Katalin: Komplex prevenciós óvodai program. Kudarc nélkül az iskolában .- Budapest: TREFORT Kiadó, 2004. - 432p. - In: p. 246 – 301. 17.RANSCHBURG Jenő dr.: A világ megismerése óvodáskorban .- Budapest: OKKER Kiadó, 2002. - 136p. - In: p. 49 – 62. 18.SZIVÁK Judit dr.: Minőség az óvodában .- Budapest: OKKER Kiadó, 2001. - 271p. - In: p. 192 – 194. 19.ZSÁMBOKI Károlyné: Az óvodai élet építőkockái .- 2. [átd.] kiadás .- Sopron: ReproLAN Kft., 2003. - 131p. 20.ZSÁMBOKI Károlyné: Bence világot tanul. Óvodások matematikája .- Sopron: ReproLAN Kft., 2001. - 146p. 21.ZSÁMBOKI Károlyné: Matematika kézzel, fejjel, szívvel .- Budapest: OKKER Kiadó .-96p. Repertórium: 22.DÉKÁNY Judit: A számolási zavar jelei az óvodában és az iskolában. In: Fejlesztő Pedagógia. 9. évf. 1999. 4-5. sz. pp. 26 – 30. 23.ISTVÁNFI Klára: A fejlesztő munka tapasztalatai. In: Fejlesztő Pedagógia. 12. évf. 2001. 1. sz. pp. 26 – 28. 24.JÁGER Zsuzsanna: Az én matematikám. Matematikafoglalkozás másképp. In: Óvónők kincsestára. 2004. február. C 8.5

 
Névnap
 
pontosidő
 
naptár
2024. Február
HKSCPSV
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
01
02
03
<<   >>
 
számláló
Indulás: 2005-01-14
 
chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Beszédművelés
 
A nő kultúrtörténete
 
Szem. fejl. zavarok pszichológiája
 
Külső óvodai gyak.
 
Pedagógiai kutatásmetodika
 
Egyetemes művelődéstörténet
 
Reform és alternatív pedagógiák
 
Vizuális nevelés
 
Bábjáték
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Gigágá! Márton napján is gyertek a Mesetárba! Nemcsak libát, de kacsát is kaptok! Játsszatok velünk!    *****    A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?